KRNOV | Nepřehledná pro řidiče a nebezpečná pro chodce. To je křižovatka Říčního okruhu s ulicemi Šmeralovou a Svatováclavskou. Aby se stala bezpečnější, město chystá její úpravu. Stávající průsečná křižovatka bude nahrazena dvěma odsazenými křižovatkami. S realizací se počítá v roce 2021.
„Na akci je vydáno územní rozhodnutí a připravuje se navazující dokumentace. Očekáváme, že stavební povolení bude vydáno v příštím roce a o rok později začne realizace,“ uvedl starosta Tomáš Hradil.
Křižovatka, která si vyžádala už jeden lidský život a v níž nedávno došlo k dopravní nehodě, kdy řidič přehlédl dva školáky přecházející po přechodu pro chodce a narazil do nich, má několik hlavních problémů. Jsou jimi až jedenáctimetrová délka přechodů pro chodce, nevhodný úhel křížení, nadměrná délka odbočovacích pruhů, obtížné zařazení do proudu dopravy při vjíždění na Říční okruh z vedlejších silnic nebo absence návaznosti pěší a cyklistické dopravy ve směru do centra.
Odstranit tyto problémy by mělo nové uspořádání, kdy stávající průsečná křižovatka bude nahrazena dvěma odsazenými křižovatkami. Tato změna sníží počet jízdních pruhů i přechodů pro chodce na Říčním okruhu, spolu s vybudováním dělícího ostrůvku zkrátí délku pěšího přechodu, ve Svatováclavské ulici vytvoří místo alespoň pro krátký odbočovací pruh vlevo a úpravou úhlu napojení ramene ulice Svatováclavské dojde ke zlepšení rozhledových parametrů při výjezdu. Počítá se také s vybudováním nové stezky pro pěší a cyklisty ve směru do centra a nasvětlením přechodů. Zároveň se předpokládá, že kromě stavebních úprav situaci v křižovatce zklidní zprovoznění severovýchodního obchvatu města.
O přebudování křižovatky do bezpečnější podoby město usiluje mnoho let. Nemůže o tom ale rozhodovat samo. Silnice na Říčním okruhu je komunikací 1. třídy, jejímž vlastníkem je stát a správcem Ředitelství silnic a dálnic ČR, v řešeném území je také majetek Povodí Odry a společnosti ZLT. V roce 2014 na náklady města vznikla studie s návrhem šesti variant možného řešení, včetně varianty kruhové křižovatky. „Pro její vybudování je nezbytný zábor části volné travnaté plochy a zejména demolice objektu v prostoru křižovatky,“ popsal variantu ve studii její zpracovatel Michal Kreutz ze společnosti UDI Morava. Kromě nesporných výhod kruhové křižovatky v podobě přehlednosti a snadnějšího výjezdu aut z vedlejších komunikací, by si toto řešení vyžádalo velmi vysoké náklady jak na přestavbu, tak na výkup a demolici domu na adrese Říční okruh 22.
Ve studii byla navržena také varianta se semaforem pro pěší, umístěným u jednoho z přechodů pro chodce na Říčním okruhu. „Osazení pěšího přechodu světelným signalizačním zařízením (SSZ) je kompromisním řešením mezi současným stavem křižovatky a úvahou o přestavbě křižovatky na světelně řízenou. Světelně řízená křižovatka je vzhledem k malým odstupům od navazujících okružních křižovatek velmi malá a v období dopravní špičky by mohlo dojít k vzdouvání dopravy vlivem střídání cyklů SSZ. Současně by docházelo k snížení propustnosti navazujících okružních křižovatek,“ je uvedeno ve studii.
O dokončení studie ve variantě dvou odsazených křižovatek bylo rozhodnuto na jednání, které se konalo v prosinci 2014. Projektovou dokumentaci za 230 tisíc korun zpracovává od roku 2015 bruntálská společnost Bontevia. Odhadované náklady na úpravu křižovatky se v cenách roku 2014 pohybovaly kolem šesti milionů korun bez DPH.
Přestože byla zvolena varianta bez semaforu pro chodce, město nechá možnost jeho instalace ještě prověřit. „Po dobudování severovýchodního obchvatu města ztratí Říční okruh statut komunikace první třídy, navíc do řízení dopravy v poslední době stále častěji vstupují chytré technologie. To vše otevírá možnosti, abychom vedle přípravy řešení vybraného v roce 2014 nechali prověřit, zda jej ještě nedoplnit dalšími bezpečnostními prvky. Třeba dojde i na inteligentní semafory,“ řekl starosta. Vedle koncepčních dlouhodobých řešení bylo možné jedno opatření udělat okamžitě. „Od září na vyšší bezpečnost chodců v ranní dopravní špičce dohlíží strážce přechodu,“ uzavřel místostarosta Pavel Moravec.
Zdroj: MěÚ Krnov