ČR | Velikonoční svátky s sebou tradičně přináší bohužel i zvýšenou nehodovost. Na silnicích lze očekávat zvýšený pohyb řidičů pod vlivem alkoholu i svátečních řidičů. Častým problémem každoročně bývají také nehody způsobené nepřiměřenou rychlostí. Letošní Velikonoce jsou navíc unikátní tím, že jim předcházela dvouletá „pauza“, kdy bylo slavení Velikonoc značně omezené, v důsledku Covidu a souvisejících opatření.
„Po dvou letech budeme mít možnost prožít velikonoční svátky bez velkých omezení. Již první čtvrt rok ale ukázal, že jak se vrací na silnice více řidičů, tak také dochází k většímu počtu vážných dopravních nehod. Oproti loňsku zemřelo na českých silnicích o 13 lidí více a zvýšil se i počet těžkých zranění o 63 takových případů. Proto bych chtěl motoristy požádat, aby bezpečnosti na silnicích v následujících dnech věnovali co nejvíce pozornosti. Přeju všem, aby Velikonoce prožili v klidu se svými rodinami a nezkomplikovali si je žádnou dopravní nehodou,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Zatímco nehodovost letošních velikonočních svátků můžeme zatím pouze odhadovat, počet zemřelých za první čtvrtletí tohoto roku bohužel již ukazuje, že došlo k výraznému nárůstu oproti minulému roku. Během ledna až března tohoto roku zemřelo na našich silnicích 98 osob (o 13 více, než loni ve stejném období) a těžce zraněno bylo 286 osob (o 63 osob více, než loni).
„Velikonoce jsou každoročně rizikové hned z několika důvodů. Zvýšený počet řidičů, kteří během přesunů o svátcích řídí pod vlivem alkoholu nebo jezdí výrazně nepřiměřenou rychlostí, dále pohyb takzvaných svátečních řidičů a v neposlední řadě návrat motorkářů na silnice. Ti ještě nejsou dost vyježdění, navíc vozovka není kvůli zimě dost přilnavá a je na ní řada nečistot. Řidiči také odvykli tomu, že dopravní prostor více sdílí s motocyklisty a cyklisty,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Plošná omezení, která provázela velikonoční svátky v uplynulých dvou letech, měla příznivý vedlejší efekt, kterým byl nižší počet dopravních nehod a jejich následků. Zatímco v letech 2011–2019 se ve velikonočním období (od Zeleného čtvrtka do Velikonočního pondělí) odehrálo průměrně 1 068 nehod, v roce 2020 to bylo 956 nehod (o 112 míň než průměr) a v roce 2021 dokonce „pouze“ 787 nehod (o 281 míň než průměr). Při loňských Velikonocích zemřelo na našich silnicích 7 osob (2 na Zelený čtvrtek, 3 v sobotu, 1 v neděli a 1 na Velikonoční pondělí), 23 jich bylo těžce zraněno a dalších 146 jich bylo zraněno lehce.
Nehody s účastní alkoholu jako smutná velikonoční tradice, nejtragičtější následky má nepřiměřená rychlost
Na nehodách ve velikonočním období se „tradičně“ velkou měrou podílí alkohol. Tento poměr běžně činí přibližně 5 %, o Velikonocích však stoupá na dvojnásobek. Příčinám nehod potom dominuje nepřiměřená rychlost. Poloprázdné silnice lákají mnohé řidiče k rychlé jízdě. Statistiky ale ukazují, že bohužel právě nepřiměřená rychlost bývá tou nejčastější příčinou smrtelných dopravních nehod, následovaná nedáním přednosti v jízdě.
Mnoho lidí využije nadcházející svátky i k tomu, aby vyrazili na výlet na kole či motorce. Motoristé si tak musí s teplejším počasím zvyknout i na to, že se po zimní pauze opět zvýší pohyb právě motorkářů či cyklistů v silničním provozu. Díky dlouhé zimní pauze řidiči pohybu menších vozidel na silnici velmi snadno odvyknou.
„Věnujte proto opravdu zvýšenou pozornost rozhlížení, nečekejte na silnici pouze stejně velký stroj, jako je ten váš. Zároveň nepodceňujte motorky, mají zvýšenou schopnost akcelerace a dojedou vás mnohem rychleji, než běžné auto,“ upozorňuje Tomáš Neřold. Vždy je důležité pamatovat i na to, že motorkář i cyklista jsou těmi zranitelnějšími účastníky silničního provozu. „Ti naopak musí vždy myslet na to, že nesmějí svojí jízdou omezovat ostatní či v případě motorkářů jezdit nepřiměřenou rychlostí,“ dodává Neřold.