KRNOV (FOTO) | Na přelomu devatenáctého a dvacátého století byl Krnov poznamenán bouřlivým industriálním rozvojem. Ten se projevil nejen v množství továrních budov a architektonicky cenných rodinných sídel, ale hlavně v budování dopravní infrastruktury. Její součástí byly tehdy moderní ocelové nýtované mostní konstrukce, jejichž plánovaná životnost byla sto let. Ty už uplynuly, přesto dvě z těchto konstrukcí slouží dodnes. Jde o silniční most v Opavské ulici a lávku pro pěší nad železniční tratí.
Most v Opavské ulici, který je kulturní památkou, byl vyroben v roce 1900 v železářském podniku bratří Kleinů v Sobotíně a sloužil Krnovanům nepřetržitě až do roku 2007. „V tomto roce statik kvůli rozsáhlé korozi, která nejvíce decimovala rámy pochůzných roštů, nařídil výrazně omezit zatížení mostu. Byly na něm proto instalovány zábrany, které zabránily chůzi po roštech a také neumožnily průjezd více jak jednoho vozidla,“ uvedla vedoucí odboru správy majetku města Lenka Andršová.
Po středu mostovky se chodilo a jezdilo následujících sedm let. Tak dlouho trvalo, než město projednalo opravu s majiteli inženýrských sítí a soukromých pozemků, provedlo průzkumy a diagnostiku stavu všech konstrukcí, přepracovalo původní projektovou dokumentaci z roku 2007 tak, aby kromě mostu zahrnovala i návazné plochy a veřejné osvětlení, získalo stavební povolení, vyčlenilo potřebné finanční prostředky a našlo zhotovitele. Oprava mostu se uskutečnila v letech 2014 až 2015 a stála osm milionů korun.
Podobnou anabázi nyní absolvuje ocelová nýtovaná lávka nad železniční tratí. Vybudována byla v roce 1909, aby spojovala Nádražní ulici s nově budovanou kruhovou výtopnou zařízení strojní služby pro údržbu železničních vozidel. Ani její konstrukce není odolná proti korozi, která výrazně oslabuje ocelové prvky, především schodiště. „Město získalo lávku do svého vlastnictví v roce 1999. Od té doby ji pravidelně jednou ročně prohlíží odborník a doporučuje opatření pro prodloužení její životnosti. Zásadní pro nás bylo jeho vyjádření z roku 2014, kdy nám doporučil do pěti let provést celkovou opravu,“ řekla Lenka Andršová.
Kromě průběžných oprav, které zajistily provoz lávky, následovala diagnostika ocelové konstrukce, složitá jednání s vlastníkem parovodu, umístěného na lávce, a zpracování dvou projektových dokumentací, a to jak na zpevnění nosné konstrukce schodiště, k čemuž došlo v březnu loňského roku, tak na opravu celé lávky. S ní se počítalo v letošním roce.
Naděje, že oprava bude letos provedena, se rozplynula v lednu, kdy projektant odevzdal vypracovanou projektovou dokumentaci, ale bez dokladové části, což zdůvodnil svou časovou vytížeností. Jednat s vlastníky pozemků, provozovateli sítí i železnice a získat všechny potřebné doklady pro vydání stavebního povolení tak zbylo na pracovníky odboru správy majetku města.
Vše potřebné se jim podařilo shromáždit až v září, kdy také požádali o stavební povolení. Než ho město získá a najde firmu, která lávku zrekonstruuje, uplyne ještě několik měsíců. Během nich už lávka ale nebude v provozu. Po pravidelné každoroční prohlídce byl totiž konstatován havarijní stav a lávka musela být v polovině října uzavřena.
„Situaci, kdy se s lávkou v příštích měsících nebude nic dít, jsme chtěli předejít. Zdlouhavá jednání s ostatními subjekty, která však měla své opodstatnění, vždyť rekonstrukce bude probíhat za plného provozu železnice, nám náš záměr znemožnila,“ uzavřela Lenka Andršová.
Zdroj: MěÚ Krnov