ČR | Účast pětiletých dětí v mateřských školách se dlouhodobě udržuje nad devadesáti procenty všech pětiletých dětí v populaci. Letos se ale do předškolního vzdělávání zapojilo už téměř 97 procent těchto dětí.

Foto: ilustrační – Pixabay

Povinné předškolní vzdělávání bylo zavedeno od září letošního roku a týká se dětí, které nejpozději do konce srpna dosáhly věku pěti let. Primárně se plní v mateřské škole v rozsahu čtyř hodin denně, zákon ale umožňuje i jiné způsoby plnění, například také individuálním vzděláváním.

„Předškolní vzdělávání je jednou ze základních priorit Ministerstva školství.  Předškolní vzdělávání je velmi důležité k rozvoji kompetencí potřebných pro život a zvyšuje šance na školní úspěch,“ vysvětlil novinku letošního školního roku náměstek sekce vzdělávání MŠMT Václav Pícl a pokračoval: „V tomto období lze také nejsnáze vyrovnávat kognitivní a řečové rozdíly. Dětem v předškolním věku má mateřská škola zajistit optimální podmínky, aby úspěšně zvládly vstup do základního vzdělávání,“ dodal náměstek Pícl.

V souvislosti s letošní změnou si můžou rodiče zvolit pro svoje dítě z několika variant povinného předškolního vzdělávání podle toho, co je pro jejich dítě nejvhodnější. V případě, že mají rodiče důvody pro to, aby dítě nedocházelo denně do kolektivu vrstevníků, mohou pro něj zvolit formu individuálního vzdělávání. Rodiče tak pouze zajistí účast dítěte v mateřské škole ve stanoveném termínu u ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech.

Navzdory povinnosti předškolního vzdělávání se jej neúčastní zhruba tři procenta pětiletých dětí (včetně dětí pobývajících v zahraničí, pro něž však není povinné). Z celkového počtu téměř 110 tisíc pětiletých dětí v populaci jich tak povinnou předškolní docházku plní více než 106,5 tisíce, přičemž téměř 3,4 tisíce z nich se povinné docházky neúčastní v žádné její formě.

Zdroj: MŠMT