Občané Moravskoslezského kraje, kteří jezdí linkovými autobusy nebo vlaky, by měli od neděle 12. prosince počítat se změnami v organizaci veřejné dopravy. Změní se jízdní řády tak, aby spoje na sebe ještě lépe navazovaly, do Beskyd budou nasazeny nové vlakové soupravy typu push-pull. Přibydou i chytré vychytávky, které hromadnou dopravu zpříjemní.

Foto: STA Bruntálsko

„Jsem velmi rád, že se Českým drahám podařilo nahradit staré vozy, které doposud jezdily na frekventované železniční trati číslo 323 mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm, pěti novými moderními vlakovými soupravami typu push-pull, ve kterých je samozřejmostí wi-fi, klimatizace, bezbariérový přístup, vybavení pro invalidní cestující, prostory pro převoz kočárků, jízdních kol, lyží a objemných zavazadel,“ řekl náměstek hejtmana Radek Podstawka.

Moravskoslezský kraj ročně dotuje veřejnou dopravu v regionu stamiliony korun. V návrhu rozpočtu na rok 2022 je vyčleněno přes 1,068 miliardy korun na linkovou autobusovou dopravu a téměř 1,191 miliardy na drážní dopravu, z toho přes 331 milionů na železnici přispívá stát.

Nejvýznamnější změnou je nasazení nových moderních jednotek push-pull na spoje linky S6 mezi Ostravou a Frýdlantem nad Ostravicí, respektive Frenštátem pod Radhoštěm. Přínosem pro cestující bude pohodlné cestování v těchto soupravách, odbavení se pomocí bezkontaktních čipových karet ODISka a ZETka na prodejních terminálech ve vozidlech, internetové wi-fi připojení, dostatek míst pro kola, kočárky, klimatizace a další.

Nové jednotky push-pull budou od 12. prosince postupně nasazovány na linku S6 mezi Ostravou a Frýdlantem nad Ostravicí v pracovní dny a mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm o víkendech a o svátcích. V době dopoledního sedla (tj. od 8 do 11 hod.) a o víkendech budou na lince S6 upraveny časové polohy zhruba o půlhodinu tak, aby byl každou hodinu zajištěn v Ostravě-Kunčicích přípoj mezi linkami S1 (Opava – Ostrava-Svinov – Havířov – Český Těšín) a S6. Tím bude zajištěno spojení z Opavy, Ostravy-Svinova či Vítkovic do Beskyd a také z Ostravy hl.n. a Ostravy středu do Havířova a Českého Těšína a zpět.

K změnám časových poloh o půlhodinu dojde kvůli zajištění přípojů i na lince S5 (Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice). Novinkou je zavedení přímých víkendových spěšných vlaků Lysohor mezi Ostravou a Ostravicí. Z Ostravy-Svinova budou tyto vlaky vyjíždět v 8:05 a 10:05, zpátky z Ostravice pojedou v 15:04 a v letním období (od dubna do září) pak ještě v 17:04 hodin.

Linka S7 (Frýdek-Místek – Český Těšín) má zachovány časové polohy vlaků v pracovní dny v časech dopravní špičky. V časech mimo špičku a o víkendech jsou vlaky posunuty cca o půlhodinu, aby byla zajištěna návaznost především na vlaky linky S6 ve Frýdku-Místku.

K úpravě časových poloh spojů dochází také na lince S8 (Studénka – Kopřivnice – Veřovice). Linka S8 má tak zaveden základní hodinový takt po většinu dne. I na této lince je možné odbavení pomocí bezkontaktních čipových karet ODISka a ZETka na prodejních terminálech ve vozidlech (vybrané vlaky s prodejními terminály jsou označeny v jízdním řádu).  V železniční stanici Veřovice je vylepšena možnost přestupu mezi linkami S8 a S6 (Valašské Meziříčí – Frenštát pod Radhoštěm – Frýdlant nad Ostravicí).

Zásadní je také úprava časů odjezdu z železniční stanice Opava východ u linky R61 (Opava – Ostrava hl.n. – Havířov – Český Těšín), díky které vzniká nová možnost rychlého spojení s Ostravou pro občany Krnova a přilehlého okolí.

Zdroj: MSK