BRUNTÁLSKO | Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo 30. srpna na silnici I/45 stavět 4,5 kilometru dlouhý východní obchvat Bruntálu v Moravskoslezském kraji. Práce za téměř miliardu korun potrvají zhruba dva a půl roku. Obchvat odvede z části centra Bruntálu těžkou kamionovou dopravu. V budoucnu by se měla stavba napojit na plánovaný severní obchvat města a chystanou přeložku silnice I/11.

Foto: Plakát

„Silnice I/45 je na trase tranzitu sever-jih, jehož součástí je hraniční přechod Bartultovice. Parametry silnice již řadu let neodpovídají svému významu, prochází obcemi a městy, což má negativní dopady na jejich obyvatele. V centru Bruntálu se navíc propojuje s dalším hodně využívaným tahem I/11. Obě silnice pak ve společné trase obcházejí historické jádro Bruntálu a pokračují v těsné blízkosti obytných domů až na kraj města. Obchvat přesune a zrychlí dopravu, odlehčí situaci ve městě a zmírní dopady negativních vlivů na zdejší obyvatele,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Obchvat začne jižně od Bruntálu, kde se napojí díky úrovňové křižovatce Bruntál-jih na silnici vedoucí do Olomouce. V křižovatce budou pruhy pro odbočení vlevo. Trasa překoná díky mostům železniční trať, čističku odpadních vod a údolí Černého potoka. Dál povede sedlem Zaječího vrchu a po úbočí kopce Kozinec. Podejde také projektovanou přeložku silnice I/11 Žlutý kopec a povede k obchvatu Oborné, kde se opět napojí na současnou trasu I/45. Kvůli východnímu obchvatu je nutné zbourat dva rodinné domy a čerpací stanici. Součástí úseku jsou mimoúrovňová křižovatka Žlutý kopec, devět mostů a dvě protihlukové stěny dlouhé dohromady 618 metrů.

„Silnice I/45 končí hraničním přechodem Krnov – Pietrowice. To znamená, že tuto severojižní trasu využívá vedle vnitrostátní tranzitní dopravy také ta mezinárodní. Parametry této silnice ale už naprosto neodpovídají jejímu dopravnímu významu a zatížení. Jen centrem Bruntálu projede zhruba 14 000 aut denně, z toho 2 400 kamionů. Východní obchvat I/45 je první etapou prací, jejichž cílem je zbavit město Bruntál tranzitní dopravy. Definitivní řešení by v budoucnu měl přinést severní obchvat, který vyvede dopravu mimo zástavbu silnici I/11,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Kamionů v Bruntále výrazně přibylo po přelomu tisíciletí, když se hraniční přechod Bartultovice otevřel pro těžkou nákladní dopravu. Jde o největší hraniční přechod v Jeseníkách pro nákladní auta, jejichž značná část projíždí právě Bruntálem. Východní obchvat je největší dopravní stavbou ve městě v jeho novodobé historii, poprvé se o něm začalo mluvit už v 70. letech minulého století.

Foto: Plakát

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR