ČR | V době koronavirové krize byly na internetu zablokovány miliony podvodných nabídek. Správci internetových obchodů a vyhledávačů reagovali na výzvu Evropské komise k omezení obchodu se strachem.
Internetoví obři blokovali velké množství reklam i prodej výrobků. Google zablokoval nebo odstranil přes 80 milionů reklam souvisejících s nemocí covid-19, eBay stáhl 17 milionů produktů inzerovaných na globálních online trzích. Blokace se dotkla obchodníků porušujících pravidla EU na ochranu spotřebitelů. Podle údajů Amazonu se v důsledku kontrolních opatření počet nabídek souvisejících s koronavirem ve srovnání s březnem snížil o 77 %.
Evropská komise zjišťovala, na kterých stránkách se spotřebitelé setkávají s nepravdivými tvrzeními nebo podvody. Kontroly proběhly v 27 zemích spolupracujících v oblasti spotřebitelských práv. Zvláštní pozornost byla věnována nabídce roušek, dezinfekčních gelů, testů nebo potravin, doplňků stravy a nepotravinářských výrobků inzerujících ochranu v době pandemie. V rámci akce bylo navštíveno 268 internetových stránek. U 206 z nich vzniklo podezření z porušení evropských právních předpisů.
V 88 případech šlo o zavádějící nabídky nebo reklamy na zboží, které mělo údajně předcházet nákaze. 30 stránek uvedlo lživé informace, že v prodeji jsou pouze omezené zásoby, čímž chtěly spotřebitele motivovat k nákupu. Na 24 stránkách byly přehnaně vysoké ceny a v 39 případech nebyla cena uvedena jednoznačně. Mnoho online obchodů nedodrželo pravidla jasné identifikace – 62 neuvádělo fyzickou adresu, na 58 nebyly kontaktní údaje nebo název provozovatele.
Některé podvodné e-shopy však nadále obchází algoritmy pro automatické ověřování obsahu a využívají zranitelnost a obavy spotřebitelů, připomněl svaz slovinských spotřebitelů ZPS. Používají k tomu například obrázky nebo slova s chybným pravopisem, která kontrolní software nerozpozná.
Zdroj: dTest