OSOBLAŽSKO | Tato sobota 7. září 2019 bude poslední, kdy vyjede lokomotiva U57.001 na trať do Osoblahy. Následně začne její náročná oprava. Nenechte si proto ujít poslední vlak vedený Malým štokrem!

Foto: Plakát akce

„Malý Štokr“ U57.001 letos slaví 70 let od vyrobení v plzeňské Škodovce. V letech 1949 – 1976 byl v provozu na úzkokolejkách v Bosně a Hercegovině. Z bývalé Jugoslávie byl v 80. letech 20. století zakoupen rakouským spolkem Club 760, který částečně provedl jeho opravu.

Do provozu se ovšem znovu dostal až v roce 2009 na Osoblažské úzkokolejce, kde se od začátku těšil velkému zájmu. I díky tomu se stal Malý Štokr symbolem Osoblažska a jeho úzkokolejky. Nic ale netrvá věčně a po letošní sezóně bude nutná jeho větší oprava.

Proč je nutná oprava?

Lokomotivě U57.001 po sezóně 2019 propadá zákonná lhůta způsobilosti parního kotle. Před dalším provozem v roce 2020 musí kotel projít velkou opravou. Ta mimo jiné vyžaduje demontáž kotle z rámu lokomotivy. Současně tak budou opravovány i další důležité části lokomotivy. Vše bude probíhat během „prodloužené“ zimní přestávky tak, abychom na jaře 2020 mohli s lokomotivou opět vyjet na Osoblažské koleje.

Co budeme opravovat?

Dlouholetý provoz se na parní lokomotivě vždy podepíše. Nutná je pravidelná údržba, která je s přibývajícím věkem stroje obtížnější a častější. Opravy malého rozsahu jsou na naší 70leté babičce téměř na denním pořádku.

S nutností demontáže kotle z lokomotivy se nabízí možnost detailní prohlídky pojezdu lokomotivy a parního stroje. Vše potřebné bude opraveno do stavu, aby lokomotiva bez větších problémů vydržela v provozu několik desítek let.

Kolik to vše bude stát?

Z důvodu nižších nákladů provedeme opravu lokomotivy tak, abychom si část prací mohli provést sami se zapojením externích odborných profesí. Konkrétně tak provedeme odstrojení parního kotle lokomotivy a jeho demontáž, stejně jako zpětnou montáž opraveného a revidovaného kotle a opravu některých dílčích částí vnějšího zařízení lokomotivy.

Vlastní opravu a revizi kotle, stejně jako opravu a revizi pojezdové části lokomotivy včetně spojovacího a brzdícího ústrojí musí být provedeny ve specializovaných a těmto pracem oprávněných dílnách.

Konečný rozsah oprav tedy i konečné náklady budeme znát až po demontáži a zjištění míry opotřebení kotle a dalších částí lokomotivy.

Revizi a opravu kotle z důvodu omezených kapacit pro takové práce jsme si museli smluvně zajistit podpisem dodavatelské smlouvy již v lednu 2019.

Celkové náklady na opravu lokomotivy včetně reálného odhadu nákladů na vícepráce (opravy zjistitelné až po demontáži) předpokládáme ve výši 2 835 000 Kč, z toho náklady na dodavatelské práce očekáváme ve výši 2 500 000 Kč. Zbývající část jsou náklady na práce a materiál prováděné vlastními silami.

Mohu nějak přispět?

stylizovaná pokladnička u parní lokomotivy Slezské zemské dráhy jako obecně prospěšná společnost není žádnou výdělečnou organizací a její činnost není založena za účelem tvorby zisku. Společnost musí pro provozování nostalgických parních vlaků na Osoblažské úzkokolejce splňovat jako drážní dopravce veškeré zákonné náležitosti pro provozování drážní dopravy v ČR ve všech oblastech, včetně pojištění, kvalifikace pracovníků a technické způsobilosti lokomotiv a vagónů. To si vyžaduje značné náklady nejen v oblasti oprav a údržby drážních vozidel.

Přestože činnost společnosti je ve značném rozsahu zajišťována nadšenci a dobrovolníky (sdružujících se ve zapsaném spolku Klub přátel osoblažské úzkokolejky), neobejde se bez nejrůznější podpory sponzorů a dotací.

Jak vidno z předchozích řádků, je oprava takového rozsahu finančně velice náročná a bez sponzorských darů nemyslitelná, proto potřebujeme také Vaši pomoc. Pokud Vám není osud naší lokomotivy lhostejný, můžete přispět několika způsoby:

hotovostí do kasiček přímo u parního vlaku
finančním příspěvkem na transparentní bankovní účet č. 115-8563880247/0100
(pro platby ze zahraničí – IBAN: CZ40 0100 0001 1585 6388 0247, BIC/SWIFT: KOMBCZPP)
nákupem upomínkových předmětů s tématem lokomotivy
dodavatelským darem přímo při opravě lokomotivy
Transparentní účet pro opravu
Jedná se o účelově zřízený účet společnosti, který umožní, aby přispěvatelé měli přístup k finanční podpoře, kterou na opravu lokomotivy věnovali. Současně mají přispěvatelé přehled o dalších finančních zdrojích, o které provozovatel lokomotivy bude usilovat, aby oprava lokomotivy mohla být provedena a následně uhrazena. Současně mohou dárci na transparentním účtu dohledat jednotlivé úhrady za provedené práce na lokomotivě.

Zřízení transparentního účtu bylo schváleno Správní radou Slezských zemských drah, které podléhá kontrola a schvalování hospodaření společnosti.Transparentní účet nese číslo 115-8563880247/0100 a nahlédnout do něj může každý přímo na webu Komerční banky.

Zdroj: Slezské zemské dráhy