VRBNO POD PRADĚDEM | Část silnice mezi Karlovicemi a Vrbnem pod Pradědem bude opravena pomocí moderní nanotechnologie. Přidáním takzvaných nanosilik do asfaltu se zvýší odolnost silnice a zpomalí se „stárnutí asfaltu“.
Sedmisetmetrový úsek je se souhlasem Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) určený jako zkušební pro aplikaci nových technologií, SFDI pokryje téměř všechny náklady. Oprava silnice bude stát 15 milionů korun, SFDI zaplatí 13 milionů, zbytek investice pokryje Moravskoslezský kraj.
„Silnice mezi Karlovicemi a Vrbnem pod Pradědem je extrémně namáhaná nejen horským počasím, ale i kvůli kůrovcové těžbě. Vylepšená asfaltová směs by měla zaručit, že bude cesta odolnější vůči vodě, chemickým posypům i zátěži nákladní dopravou. Silnice prostě více vydrží, takže bude nutné ji méně opravovat. Moravskoslezský kraj se dobu mezi nutnými opravami silnic snaží prodlužovat a využívání technických vychytávek nám v tom může pomoci. Nanotechnologie jsou sice o něco dražší než běžné opravy, ale výrazně zvýší životnost silnice,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka a dodal, že úsek s nanotechnologií navazuje na cestu letos opravenou běžným způsobem. Bude tak možné srovnat rozdíly mezi oběma úseky a prověřit očekávané zlepšení fyzikálně-mechanických a chemických vlastností nového asfaltu.
Standartním způsobem byl v letošním roce opraven zhruba tříkilometrový úsek silnice II/451 od Karlovic směrem do Vrbna pod Pradědem. Oprava s využitím nanotechnologií na tento úsek přímo navazuje směrem na kruhový objezd v centru Vrbna pod Pradědem. Letos se dokončí polovina úseku, tedy 700 metrů. Zbývajících 700 metrů až ke kruhovému objezdu se opět s využitím nanotechnologií opraví v roce 2020. Dokončení si vyžádá dalších 13 milionů korun, které půjdou z krajské pokladny.
„Inovace technologických postupů přináší pokrok člověku i společnosti. Jsme rádi, že se těchto procesů společně s Moravskoslezským krajem můžeme účastnit a přenášet inovace z laboratoří do reálného života,“ okomentoval Dalibor Tesař, jednatel společnosti Silnice Morava, která je zhotovitelem opravy silnice.
„Je to poprvé, co v Moravskoslezském kraji tyto technologie používáme. Jednou až dvakrát ročně bude vlastnosti nového asfaltu kontrolovat VŠB ve spolupráci s odbornou diagnostickou firmou. Pokud se ukáže, že jsou nanotechnologie opravdu tak užitečné, budeme se snažit je v regionu využívat intenzivněji,“ řekl technicko- provozní náměstek SSMSK Milan Novák.
Nanotechnologie spočívají ve využití asfaltové stavební kompozice s příměsí amorfních částic SiO2 ve formě nanosilik, která tvoří horní obrusnou vrstvu tohoto úseku. „Využívání nanotechnologií má mnoho výhod. Díky méně častějším opravám bude i méně dopravních omezení a silnice tak budou bezpečnější. Kromě zvýšení životnosti silnic má využívání těchto technologií i přínos pro životní prostředí. Nanosilika jsou totiž získávána jako druhotná surovina v průmyslové výrobě,“ uzavřel náměstek hejtmana kraje Jakub Unucka.
Zdroj: MSK