ČR | Takzvané adblockery nejen zpříjemňují brouzdání na internetu omezením reklamy, ale zvyšují i ochranu před nepříjemnými softwarovými nákazami, které některé reklamy přenášejí. Optimální je kombinovat tento účinek s ochranou před sledováním, tedy antitrackovou extenzí. Jak adblockery fungují a jaké jsou vlastnosti pěti nejpoužívanějších, popisuje americká spotřebitelská organizace Consumer Reports.
Ač Google v prohlížeči Chrome omezil příliš vtíravou reklamu, existují účinnější způsoby, jak si zajistit soukromí a bezpečnost. Reklama může být sice otravná, ale podle bezpečnostních expertů s sebou nese i podstatnější problémy. Internetová reklama totiž nefunguje jako ta v tištěných médiích. Ta od nedůvěryhodných tvůrců může v extrémním případě obsahovat počítačové viry nebo další malware. Vzhledem k způsobu zadávání, zprostředkování a umísťování internetových reklam majitelé webových stránek ani nemusí vědět, odkud pocházejí. Ochránit se softwarovou extenzí je otázkou vteřin.
Jak adblockery fungují
Standardní webová stránka získává obsah, jako jsou reklamy, fotky a videa, prvky ze sociálních sítí, doporučené odkazy, diskuzní fóra a další z desítek různých serverů. Všechny tyto prvky obsahují drobné složky dat, které se do počítače stahují ve formě tzv. cookies. Při každé další návštěvě dané stránky prohlížeč tato uložená data posílá zpět serveru. Na zpracování těchto informací se specializují rychle se vyvíjející společnosti, kterým nestačí jen vědět, co děláte na počítači – snaží se dostat i do ostatních přístrojů, které máte, a zajímá je dokonce vaše činnost offline, aby na vás pak mohly zaměřit reklamu ještě účinněji.
Adblockery vás před takovým jednáním umí ochránit. Srovnávají požadavky vysílané webovou stránkou se seznamem běžně používaných serverů, slov, výrazů a reklamních mechanismů. Co je na seznamu, nedostane se k vám. Stejně fungují rozšíření chránící před sledováním. Jelikož vás však většinou sledují reklamní subjekty, antitracková extenze blokuje i některé reklamy.
Jak si vybrat blocker
Jsou jich desítky, dokonce stovky, mají podobně znějící jména a nevolí se mezi nimi snadno. Žádný není dokonalý, ale kombinovat adblocker a antitrackovou extenzi bývá nejlepším řešením. Například rakouské centrum zabývající se bezpečností informačních technologií SBA Research loni doporučilo spojit Ghostery a uBlock Origin, které zmiňujeme níže.
Na druhou stranu vám však blokování reklam může komplikovat sledování prezentací, videí a dokonce znemožnit přihlášení do některých služeb. Jedním řešením je zadat v blockeru stránky, které blokovat nechcete, dalším pak používat dva prohlížeče – jeden s blokující extenzí a druhý bez ní.
Adblock Plus je se svými 100 miliony uživateli nejpopulárnějším blockerem reklam. Je velmi dobrou volbou s velkou databází a možností nastavení. Rozumí si s prohlížeči Chrome, Explorer, Firefox, Safari.
Disconnect je antitracková extenze. Lze v ní upravit seznam stránek, před kterými se nechcete chránit. V menu Disconnectu pod položkou Visualise Page najdete vše, co k vám nepustila. Funguje na Chromu, Firefixu a Safari. Firefox ji ve své nejnovější verzi nabízí automaticky.
Ghostery musíte věnovat trochu času, aby fungoval podle vašeho přání. Můžete jednoduše zadat, aby blokoval veškeré sledování, nebo jen reklamní, analytické, ze sociálních sítí, anebo jej v poslední aktualizaci nechat, aby se rozhodoval sám podle navštívených stránek. Když zablokuje potenciálně problémový prvek, například diskuzi, informuje vás o tom a nabídne vám řešení. Lze jej použít s prohlížeči Chrome, Edge, Explorer, Firefox a Safari.
Privacy Badger je antitracková extenze, která se učí za pochodu. Zatímco brouzdáte po síti, sama identifikuje prvky, které vás sledují, a zablokuje je. Jako jediná umí na Facebooku blokovat všechna tlačítka „Like“, která tato sociální síť používá k monitorování pohybu uživatelů na webu. Vypadá sice složitě, ale nemusíte s ní nic moc dělat, pokud vám nekomplikuje návštěvu důležité stránky. Můžete ji mít na Chromu a Firefoxu.
uBlock Origin používá stejné seznamy jako AdBlock Plus, ovšem důsledněji a bez výjimek, a má i další. Můžete se v něm podívat, co vše k vám nepustil a kolik toho bylo, a tlačítkem vybrat, co blokovat nechcete. Bezpečnostní experti spolupracující s Consumer Reports, jej doporučují před podobně pojmenovaným uBlockem. Funguje s prohlížeči Chrome, Edge, Firefox a Safari.
Zdroj: dTest