BRUNTÁL | Rallye Dakar 2018 byla pro Martina Kolomého už desátou, které se zúčastnil. Pilot kamionu Tatra a člen týmu Tatra Buggyra Racing si pochvaloval trať, kterou letos organizátoři nachystali.
Osudnou se mu stala třetí etapa, kdy dvacet kilometrů před cílem zůstal stát v písečných dunách v nedostupném místě. Na vině více než osmi hodinové odstávky byla závada na elektroinstalaci závodního kamionu. Ze čtvrté pozice spadl na patnácté místo v celkovém pořadí. V dalších etapách se mu dařilo atakovat přední příčky. V posledním úseku jej zradila další závada. Přesto se mu podařilo závod dokončit. V celkovém pořadí skočil jedenáctý
Jaké dojmy si Martin Kolomý z letošní dakarské rallye přivezl a jak závod hodnotil, si můžete přečíst v následujícím rozhovoru.
Rallye Dakar jste se účastnil již po desáté, třikrát jste jel jako mechanik a sedmkrát jako šofér závodního kamionu. Jaký byl letošní Dakar?
„Byl opravdu hodně náročný. Co se týká tratí, tak ty byly perfektně nachystané, technický hodně rychlé, bylo hodně dunových pasáží. Závod byl také hodně náročný na navigaci. Hodně závodníků pistovalo – jezdilo v kolejích a tím, že jsme třeba dva tři dny jezdili po jednom kopci a virtuální body, kterými jsme museli projet, byly pokaždé jinde, tak už to bylo obtížnější. Hodně závodníků bloudilo, což bylo vidět už na začátku na těch rychlých rozestupech, ale nám se navigace celkem zadařily. Máme nového navigátora Rosťu Plného, který si stojí pevně za svým a nedá se zvyklat posádkou. Opravdu na můj vkus to bylo perfektně připraveno. Rád bych za to pořadatele pochválil, protože oproti těm předchozím ročníkům se pochlapili.“
Měli jste dopředu signály o tom, že letošní závod bude náročnější? Mohli jste se připravit?
„Pořadatelé nás upozornili, že se máme připravit. Věděli jsme, že se závod vrací do destinací, kterými jsme již jeli, takže jsme tušili, jaké to bude. Přípravu jsme přizpůsobili, ale nevěděli jsme, že to bude až tak těžké. Věděli jsme, že pojedeme spoustu kilometrů a že nám pořadatelé nic neodpustí. Ale už po dvou dnech do cíle dojížděla jen půlka lidí, tak to bylo hodně zajímavé.“
Která chvíle v závodu byla nejtěžší?
„To byla ta, když jsme s autem stáli a nevěděli jsme, co budeme dělat. Protože nikdo z nás té elektrice dokonale nerozumí a hledali jsme způsob, jak auto zprovoznit. To nás stálo 8,5 hodiny. Věděl jsem už po dvou hodinách, že je to špatný, ale nečekal jsem, že z toho místa budu vyjíždět po půlnoci. To byla třetí etapa. Tím pádem pro nás skončila šance na dobré celkové umístění. Pak už jsme bojovali jen za etapová umístění. Ty výsledky se nám v podstatě i dařily. Byli jsme asi pětkrát v top trojce, ale nedotáhli jsme to, protože jsme měli nějaký defekt nebo nám pro změnu došla nafta.“
Jak vnímáte soupeře, je možné se jim vůbec vyrovnat?
„Všichni soupeři se posouvají pořád dopředu. Nevím, kdy se to zastaví. Sypou neuvěřitelné prostředky do vývoje, aby auta zdokonalili a posunuli. Jede se čím dál tím rychleji, čím dál víc na hraně. Ale já doufám, že zatím s nimi držíme krok a že ho budeme držet dál. Uvidíme, kolik seženeme peněz, aby ten boj byl vyrovnaný i nadále. Bez peněz by to nešlo a tím pádem také bez několika bruntálských firem, které nás podporují. Tímto bych jim chtěl poděkovat za to, že stáj Tatra Buggyra Racing podporují.“
A co příprava na další ročník Rallye Dakar, už probíhá?
„Máme ještě naplánované nějaké promoakce. Musíme ještě něco odjezdit kvůli sponzorům. Potom auto rozděláme a budeme připravovat na další letošní sezónu. 14. července začíná Silk Way Rally a té bych se chtěl zúčastnit, takže už objíždím partnery, a budu se snažit získat dostatek prostředků na to, abych tam mohl jet. Vloni jsem tam zajížděl hodně pěkné výsledky.“
Plánujete také nějakou besedu pro vaše bruntálské příznivce?
„Besedu určitě plánujeme, ale až se trochu oteplí a vrátí se technika. Navíc mě čeká oslava narozenin, tak uvidím, možná to spojím.“
Zdroj: MěÚ Bruntál