KRNOV | Uznávaná malířka a renomovaná restaurátorka Blanka Valchářová během března pracovala na renovaci čtyř nástěnných olejomaleb v Koncertní síni sv. Ducha. Ty se nacházejí nad schody ve třetím podlaží v části bývalého špitálu, která dnes slouží jako zázemí pro účinkující.

Foto: MěÚ Krnov

Olejomalby pochází z přelomu 19. a 20. století a jejich autory byli místní umělci, kteří vyobrazili Svatého Josefa s Ježíškem, Alžbětu Durynskou, Krista Vítězného a Svatou Anežku. „U té jsme si zpočátku nebyli zcela jistí. Protože má však korunu coby královská dcera, je zachycena jako řeholnice a v rukou drží klášter, který založila, jedná se nejspíš o Anežku,“ vysvětluje Blanka Valchářová.

Všechny čtyři olejomalby se původně nacházely v kněžišti nad oltářem. Přeneseny byly na současné místo při přeměně kostela a špitálu na koncertní síň v letech 1986 až 1988. „Jedná se o takzvaný transfer, kdy jednotlivé malby jsou rozřezány na několik dílů, sesazeny a přeneseny na místo nové. Velice často se k němu přistupovalo v druhé polovině minulého století v severních Čechách, kde v souvislosti s těžbou hnědého uhlí docházelo k rušení mnoha kostelů. Restaurátoři se tímto způsobem snažili zachraňovat sakrální památky. Na Moravě takové transfery až tak časté nebyly,“ popisuje Blanka Valchářová.

Olejomalby restaurátorka po důkladné prohlídce zpevnila a odhalené dutinky vyplnila speciální směsí. Po čištění a tmelení se pustila do oživení starých maleb barvami se závěrečným lakováním. „Tím, že se jedná o olej a malba nedýchá, nemá vlhkost ze zdi kudy odcházet, čímž vznikají dutinky. Pokud se na ně nepřijde včas, malba může prasknout a vypadnout. K zacelení se používá speciální plnidlo, které ztuhne a brání vrstvám v pohybu. Předpoklad je, že vydrží alespoň třicet let,“ líčí Blanka Valchářová s tím, že od konce 80. let, kdy byly malby na současné místo přeneseny, se s nimi nic nedělalo.

Není to ale jediná restaurátorská práce, na níž se tato novojičínská rodačka v Krnově podílela, spolupracovala i na renovaci Domu česko-německého porozumění. V současnosti střídavě žije v Praze a v Opavě, kde vytvořila portréty prvního poválečného a všech polistopadových primátorů, sama se totiž olejomalbě věnuje coby autorka. Vystudovala Akademii výtvarných umění v Praze, má za sebou společné i samostatné výstavy a její tvorba je zastoupena také v Národní galerii v Praze.

Zdroj: MěÚ Krnov