ČR | Setkali jste se s tím, že vás ostraha obchodu požádala o ukázání obsahu tašky? Možná vás to překvapilo, možná znejistělo – a možná jste si položili otázku, co vlastně musí zákazník dodržet a kde končí pravomoci ostrahy.
Tento článek přináší přehled právní reality: co ostraha může, co je pouze žádost a kdy už její jednání přesahuje zákonný rámec. Vysvětlíme, jaké jsou vaše práva, kdy může dojít k zadržení, co dělat při sporné situaci – a proč je důležité znát rozdíl mezi prosbou a příkazem.
Pravomoci ostrahy? Minimální
Přestože se u pracovníků ostrahy může zdát, že mají větší oprávnění a mohou vás zadržet, kdykoliv se jim něco nezdá, není tomu tak. Ihned na úvod je potřeba zmínit důležitý fakt, a to ten, že žádný z podobných pracovníků nemá práva jako například Policie ČR či jiné státní složky. Ve skutečnosti mají prakticky stejná oprávnění jako běžný občan – jsou si tedy se spotřebiteli rovni.
Ostraha však má v provozovně svou jasně danou práci. Je na ní, aby se neztrácelo zboží a aby se zákazníci chovali slušně. Přestože se může stát, že se na vás „nalepí“ oči ostrahy u vchodu a doprovází vás po celý nákup, tato skutečnost samotná není protiprávní, ale pouze nevhodná. Můžete se však obrátit například vedoucího prodejny a svou nepěknou zkušenost s ním sdílet a požádat jej o sjednání nápravy.
Nerozkazuj, ale popros
Jak již bylo uvedeno, ostraha nemá žádné speciální oprávnění a nemůže vás tak přinutit ukázat nákupní tašku či batoh. „Ať už je žádost formulovaná slušně, neslušně, prosebně nebo jako příkaz, jedná se vždy pouze o žádost,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Je tato žádost adresovaná vám? V takovém případě je vhodné zjistit, z jakého důvodu je předložení tašky či batohu požadováno. Je pak na vašem uvážení, zda žádosti vyhovíte a předejdete tak zdržení či dalším problémům, nebo nikoliv. Jestliže se jedná o namátkovou kontrolu, nejste povinni vyhovět a nemůžete být ani zadrženi.
Zadržení v provozovně nemůže být bezdůvodně
Stoupl si před vás člen ostrahy a nenechává vás odejít? V takovém případě můžete zavolat Policii ČR, neboť se může jednat o omezování osobní svobody. To ale neznamená, že vás zadržet nemůže nikdy. Stejně jako každý jiný zaměstnanec, ale i zákazník, má právo vás omezit na osobní svobodě v případě, že jste byli přistiženi při krádeži (nebo jiném trestném činu) nebo bezprostředně poté, a to jen pokud je to nutné ke (i.) zjištění vaší totožnosti, (ii.) k zamezení útěku nebo (iii.) k zajištění důkazů.
I v těchto případech však platí, že vás lze pouze zadržet. Šacování či prohlídka tašky proti vaší vůli možná není. To může až Policie v rámci svých úkonů. Zadržení zároveň musí být co nejméně intenzivní. Pokud nevykazujete odpor, mělo by být zadržení ideálně bez použití fyzické síly.
Snaha odejít? Raději problémům předejít
V případě, že není důvod k vašemu zadržení, můžete odejít. Pokud vás však ostraha objektu nechce pustit, je nutné zvážit, zda není lepší předejít problémům a nevyčkat na příjezd Policie. „V případě, že vůči vám bude využito fyzické síly, může být následně hranice mezi nutnou obranou a napadením člena ostrahy velmi tenká,“ varuje Hekšová.
Závěrem doporučujeme, aby spotřebitelé neodcházeli s ostrahou mimo prostor prodejny beze svědků a apelujeme na členy ostrahy, aby nepřekračovali své pravomoci.
Zdroj: dTest