ČR | S blížícím se koncem letních prázdnin a dovolených se opět zvyšuje hustota provozu na silnicích. Právě po dovolené, kdy býváme uvolněnější a méně soustředění, je riziko nehod způsobených nepozorností či mikrospánkem ještě vyšší.
Plánujte si při cestách z dovolených proto pravidelné přestávky, dostatečně pijte a nepodceňujte ani vliv počasí. Nezapomínejte také na to, nejkritičtější je při dlouhých cestách poslední pětina trasy, kdy řidiči ztrácí přirozenou ostražitost.
Únava jako hlavní riziko dlouhých letních cest
I přesto, že se v posledních letech snižuje počet fatálních nehod v období prázdnin, je toto období z pohledu dopravní nehodovosti stále značně rizikové. Z důvodu únavy či přímo usnutí potom došlo loni na našich silnicích k 1651 nehodám, při kterých zemřelo 9 lidí, 63 bylo těžce zraněno a 707 zraněno lehce. Z tohoto počtu se 348 nehod událo právě v období prázdnin.
Poslední pětina cesty je riziková
Únava nejčastěji postihuje řidiče mezi 1. a 3. hodinou ranní, ale kritický je také čas odpoledne mezi 14. a 16. hodinou. Největší riziko však představuje poslední pětina cesty, kdy řidiči často ztrácejí pozornost. Při nehodách způsobených únavou dochází k výrazné ztrátě kontroly nad vozidlem, neúmyslným změnám směru jízdy a často chybí i brzdná reakce.
Kdy je vhodné okamžitě zastavit
Cítíte-li bolest v zádech, strnulost, bolení nohou, pálení očí, zavírání očí nebo bolení hlavy, či dokonce mžikové vysazení – mikrospánek, pak už je skoro pozdě. Zastavte okamžitě na nejbližším odpočívadle a zacvičte si, v noci se pokuste si alespoň na krátkou dobu zdřímnout. Přestávky v jízdě je vhodné udělat vždy po zhruba dvou až 2,5 hodinách. Spolujezdec by měl být oporou řidiče, rozhodně by neměl cestu prospat. Měl by pomoci s kontrolou cesty v navigaci, vyhledáváním odpočívadel, starostí o děti či zvířata apod.
Kafe či energeťák? Krátkozraké řešení
Kofeinové nápoje či energetické drinky mohou krátkodobě pomoci, ale nejsou náhradou za skutečný odpočinek. Bezpečnost na silnicích začíná u nás samotných – prevence únavy by proto měla být prioritou každého zodpovědného řidiče. Důležité je nepodceňovat také spánek před dlouhou cestou. Aby byl řidič v dobré kondici, měl by spát alespoň šest hodin.
Zdroj: BESIP Ministerstva dopravy