MSK | Po uzavření škol se žáci i učitelé ocitli ze dne na den v nečekané a nové situaci. Školy musely rychle nastavit nový způsob výuky. Každá střední škola zřizovaná krajem si zvolila svůj způsob distančního vzdělávání. Hlavním pomocníkem je využívání on-line komunikace. Žáci i učitelé se tak mimo jiné zdokonalili v IT dovednostech.
„Umím si představit, že první reakcí většiny žáků na uzavření škol bylo nejdřív velké nadšení. Prvním úkolem pedagogů bylo tedy všem středoškolákům vysvětlit, že jim nezačaly prázdniny, ale velmi náročné období, které je bude stát pořádnou dávku disciplíny,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro školství a sport Stanislav Folwarczny a dodal, že distanční vzdělávaní probíhá na všech středních školách zřizovaných krajem.
Asi dvě třetiny škol vyučují na dálku ve všech předmětech „Asi dvě třetiny škol, přesněji 61 procent, vyučují na dálku ve všech předmětech, případně s omezením výchov. Tedy hudební výchovy, tělocviku nebo třeba výtvarky. Zvláštní pozornost školy samozřejmě věnovaly vzdělávání žáků posledních ročníků, které měly častější a intenzivnější výuku, často zaměřenou na předměty či okruhy k závěrečné nebo maturitní zkoušce,“ vysvětlil náměstek hejtmana kraje Stanislav Folwarczny s tím, že výjimkou nebyla u žáků posledních ročníků středních škol ani individuální výuka.
Pravidla pro výuku na dálku se u jednotlivých krajských středních škol liší rozsahem, frekvencí a také formami, kterými je výuka realizována. „Forem i používaných komunikačních prostředků je na školách několik. Od emailu, webových stránek, Skype, Messenger přes informační systém školy až po ucelené komunikační platformy jako Microsoft Office 365 či G Suite nástroje. Tyto platformy používá 86 procent našich středních škol,“ vyjmenoval náměstek hejtmana kraje Stanislav Folwarczny.
S využitím nástrojů MS Office 365 zajišťuje výuku například Střední průmyslová škola a Obchodní akademie Bruntál. Všechny předměty vyučuje formou videokonferencí, u maturitních ročníků dokonce v rozsahu odpovídajícím prezenční výuce, u ostatních ročníků s hodinovou dotací sníženou o jednu hodinu. Výuku s podstatným podílem online výuky realizuje také Střední průmyslová škola, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky ve Frýdku-Místku nebo například ostravská Střední škola teleinformatiky.
Důraz na sjednocení forem komunikace „Distanční výuka nám odhalila několik svých úskalí. Vyučování může komplikovat nekvalitní internetové připojení nebo nedostupnost odpovídající techniky, kdy mají žáci pouze mobilní telefon a o počítač se musí dělit s ostatními členy rodiny. Za problém také považuji roztříštěnost komunikačních kanálů, které školy používají. Různé formy komunikace v rámci jedné školy jsou pro žáky i rodiče velmi nepřehledné a často zatěžující. Budeme proto do budoucna klást důraz na jejich sjednocení,“ sdělil náměstek hejtmana kraje Stanislav Folwarczny a dodal, že podle škol je dalším problémem nedostatečná motivace a disciplína žáků. Jako problémovou tuto oblast vnímá 45 procent škol. Čtvrtina škol označila distanční výuku pro pedagogy výrazně časově náročnější.
„Výuka na dálku je výzva. Každý z pedagogů i žáků k ní přistoupil po svém. Určitě se všichni posunuli dál v počítačových dovednostech, na což chce Moravskoslezský kraj navázat. Je rozhodně na místě, aby se pedagogové v komunikačních technologiích nadále zdokonalovali. Také by bylo vhodné do budoucna zajistit srovnatelné podmínky pro distanční výuku všech žáků,“ řekl náměstek hejtmana kraje Stanislav Folwarczny.
Kromě výuky se střední školy zapojily také do dalších aktivit. Pracovníci i žáci z celkem 62 procent škol se pustili například do šití roušek, 3D tisku ochranných štítů, do pomoci ve zdravotnických a sociálních zařízeních a dobrovolnické pomoci.
Zdroj: MSK