ČR | Někteří obchodníci sponzorují falešné recenze a hodnocení výrobků na internetu. Autorům za ně nabízejí slevu, plné proplacení výrobku nebo dokonce finanční odměnu. Jak nenaletět?
Sledujete před nákupem zboží na internetu názory ostatních zákazníků? Znamená pro vás pět hvězdiček jednoznačné doporučení, nebo čtete také popis zkušeností a názory? Možná se vám stalo, že ačkoliv byli všichni naprosto nadšeni, vám se příslušný výrobek vůbec neosvědčil. Zdaleka to nemusí být tím, že máte větší nároky nebo smůlu. Jak zjistila britská spotřebitelská organizace Which, na sociálních sítích existuje řada skupin pro zákazníky, kteří jsou ochotni psát pozitivní recenze za proplacení uskutečněného nákupu.
Britští kolegové v rámci svého šetření založili falešný účet na Amazonu, na Facebooku a na PayPalu. Podařilo se jim najít facebookové skupiny s Amazonem v názvu. Jen sedm z nich má dohromady 87 000 členů a projdou jimi stovky reklam denně. Prodejci tam nabízejí své výrobky zdarma nebo se slevou za recenzi na Amazonu, někteří i s dodatečnou finanční odměnou.
Which? oslovila soukromou zprávou několik z nich. Jeden spolupráci okamžitě odmítl, když zjistil, že se jedná o zcela nový účet. Další poslal název výrobku, který bylo třeba na Amazonu vyhledat, prohlédnout si další podobné zboží a pak objednat to zadané, aby vypadal proces rozhodování a koupě přirozeněji. Třetí přidal požadavek, aby bylo hodnocení provedeno až několik dnů po nákupu. Zákazník pak měl poslat prodejci odkaz na zveřejněnou recenzi jako důkaz, aby dostal zaplacené peníze zpět přes PayPal.
Veškerá komunikace probíhala přes Facebook Messenger. Spotřebitelská organizace ohodnotila zboží (bezdrátová sluchátka, smartwatch, měřič krevního tlaku a autopříslušenství) podle jejich skutečné kvality. Dvě a tři hvězdičky naprosto nestačily, prodejce vyžadoval pět až šest a jelikož je nedostal, neposlal ani peníze. Za alespoň průměrné hodnocení jiný prodejce nákup proplatil a přidal i finanční odměnu.
Which? svá zjištění sdělila Amazonu i Facebooku. Oba odpověděly, že podobné praktiky nepodporují a neschvalují, protože odporují pravidlům používání jejich služeb a mohou pro prodejce i zákazníky znamenat zrušení účtu a veškeré spolupráce. Facebook vyzývá uživatele k upozornění na tyto jevy.
Jak poznat falešnou recenzi? Neřiďte se hvězdičkami a věnujte trochu času pozornému čtení názorů. Je důležité, zda zní přirozeně, zda jsou jednoslovné nebo naopak příliš podrobné, zda se neopakují. Je-li jich hodně ze stejné doby, může se jednat o cílenou kampaň. Proklikněte se k aktivitám autorů některých hodnocení – dávají všemu pět hvězdiček, co dalšího si koupili, nejedná se o podobné výrobky? Pokud někdo vychvaluje zboží za něco, co většina ostatních naopak kritizuje či odmítá, je to podezřelé. V pozoru buďte rovněž v situaci, kdy se jedná výhradně o báječná či velmi špatná hodnocení a nic mezi nimi – lidé se málokdy tak zásadně liší v názorech na jeden výrobek.
Zdroj: dTest