ČR | S vývojem elektronického bankovnictví a zakládáním účtů online a bez nutnosti fyzické identifikace roste nebezpečí různých bankovních podvodů.

Foto: ilustrační – Pixabay

Důvodem použití cizí identity k založení bankovního účtu bývá snaha o praní peněz. Nejedná se o pokus okrást banku nebo nadělat dluhy pod cizím jménem, ale o potřebu konta, na které budou přicházet peníze od obětí finančních a jiných podvodů nebo dalších kriminálních aktivit, a ty se pak budou z něj přesouvat dále.

Lidé mají pocit, že když posílají platbu bezhotovostně, je to důvěryhodné. Velmi často se proto jedná o jednoduché obyčejné účty. Osobě, které byla identita ukradena, pak hrozí, že bude soudně stíhána za podvody na kontu vedeném jejím jménem. Existují i výjimky, a když se jedná o konto s možností přečerpání, může dojít i k zadlužení majitele. Ve všech případech je však důležité se ihned po odhalení problému spojit s bankou a účet zrušit. Zneužity mohou být i firemní účty, ať už se jedná o firmu pravou nebo fiktivní.

Dostat se k něčí identitě je v zásadě jednoduché. Údaje lze koupit, získat je nabouráním se do mailu apod., ale i několik hodin u počítače stačí k vytvoření klamavé identity. Otevřený profil na Facebooku na svého uživatele prozradí kdeco, ale stačí i jméno, datum narození a přesná adresa. Pachatelé pak vše dělají online, používají VPN (virtuální privátní síť), mění počítače a pravidelně mažou cookies, takže v důsledku ani banka nemůže vysledovat zařízení, ze kterých pracují. Proto je také čím dál těžší takové případy řešit a stíhat viníky – ti mohou být na druhém konci světa.

Britští vyšetřovatelé na odhalený problematický účet upozorní banku, ta jej pak může prověřit a v případě jen virtuálního neidentifikovatelného majitele zrušit. Jinak se to řeší v případech vědomých spolupachatelů, kteří svůj pravý účet dobrovolně a za úplatu poskytnou k trestným aktivitám.

Trendy postupující digitalizace a přístupu z mobilních zařízení rozšiřují možnosti, jak se dostat k citlivým údajům. Někdy stačí jisté dokumenty nebo účtenky poslat vyfocené telefonem a k tomu fotku své tváře. Potřeba navštívit pobočku banky se postupně posouvá do minulosti a podvodníkům stačí udržovat krok s vývojem nových technologií, aby je snadno zneužili.

Zdroj: dTest