VRBNO POD PRADĚDEM | Zastupitelé města Vrbna pod Pradědem na prosincovém zasedání jednomyslně nepřijali návrh obce Karlovice na vybudování nové alternativní cyklostezky mezi oběma obcemi.
Vrbno trvá na obnově původní cyklostezky podél řeky Opavy a považuje ji za jediné rozumné, bezpečné a dlouhodobě udržitelné řešení. Vrbenské zastupitelstvo ale nabídlo schůdné východisko. Souhlasí s tím, že se vrbenská část napojí na novou trasu, pokud ji Karlovice na svém katastru vybudují.
Původní stezka pro chodce a cyklisty byla vybudována v letech 2020–2021 s využitím dotačních prostředků, což město zavazuje k její obnově. Povodeň v září 2024 sice cyklostezku vážně poškodila, především na karlovické části, nicméně Vrbno se ihned pustilo do oprav své části. Celkové investice do stavby a následných oprav již přesáhly 16 milionů korun, což jsou významné veřejné prostředky, které nelze odepsat a nahrazovat zcela novým projektem!
Město Vrbno opakovaně nabízelo Karlovicím pomoc, chtělo poskytnout recyklát ke zpevnění komunikace. Navíc zde byla jedinečná možnost vybudovat v nouzovém stavu provizorní lávku přes řeku Opavu, financovaná Moravskoslezským krajem. Tyto nabídky však Karlovice odmítly. Přitom právě lávka mohla již dávno zajistit bezpečné propojení obou obcí pro pěší i cyklisty. Vrbno samotné této příležitosti využilo a má takto na svém katastru vybudované dvě lávky přes řeku Opavu.
Navrhovaná nová trasa severně nad řekou Opavou je podle Vrbna zcela nevhodná. Vede mimo stávající komunikace, přes mokřady, úvozy a těžko odvodnitelné pozemky, v lokalitě s intenzivním pohybem zemědělské a lesní techniky a v prostoru lesní honitby. Neosvětlená a odlehlá trasa by představovala výrazné bezpečnostní riziko, zejména pro děti, seniory i zaměstnance dojíždějící z odpoledních směn.
Zřízení nové cyklostezky by navíc bylo stavebně i majetkoprávně velmi složité a časově zdlouhavé. Projekční práce dosud nezačaly a od jejich zahájení po realizaci by uplynulo několik let. Výkup pozemků by byl komplikovaný a obce navíc nemohou investovat do cizího majetku.
Vrbno proto považuje návrh Karlovic za nešťastný a nepraktický. Z hlediska bezpečnosti, financí i času je podle vedení města jediným správným řešením obnova původní cyklostezky včetně lávky přes řeku Opavu. Tuto variantu bude město Vrbno pod Pradědem nadále důsledně prosazovat.
Zdroj: MěÚ Vrbno pod Pradědem

















