OSOBLAŽSKO | Za normálních okolností by bylo v tuto dobu na nádraží v Třemešné ve Slezsku rušno. Nadšenci ze Slezských zemských drah by připravovali lokomotivy, vozy a své zázemí na nadcházející letní sezónu, která měla začít tradičně 8. května.

Foto: MSK

Pandemie koronaviru ale změnila všechny plány a záměry. Kvůli nouzovému stavu se práce na přípravách téměř zastavily. I první jízda parního vlaku, již zmíněného 8. května bude zrušena.

„Je to pro nás velké omezení. Jednak jsme chtěli začít s přípravami na sezónu, ale hlavně měly pokračovat práce na opravě lokomotivy Malý štokr U57.001, která se má podle plánu vydat na koleje Osoblažské úzkokolejky v červnu“, zmiňuje David Chovančík plány, které chtěli uskutečnit nadšenci ze Slezských zemských drah.

Společnost v současné době připravuje pokračování prací na parní lokomotivě, která se nachází v hale bývalého krnovského depa. „Teď ale neumíme říci, jestli stihneme termín, který jsme si stanovili“, říká Chovančík a dodává, že oprava parní lokomotivy je náročný proces. Složení pojezdové části, osazení lokomotivního kotle a následná kompletace všech dílů zpět do sebe je jedna z nejnáročnějších částí opravy parní lokomotivy. Našim cílem je, aby Malý štokr vyjel na koleje Osoblažky ještě před prázdninami.

Z důvodů opatření ke koronaviru se neuskuteční ani tradiční první jízda sezóny s parní lokomotivou Resita dne 8. května. „Pokud se situace bude vyvíjet příznivě, parní vlak by mohl vyjet i dříve než 6. června, kdy je v plánu další parní jízda a začátek víkendového letního provozu parních vlaků. Změny termínů mohou nastat prakticky kdykoli, doporučujeme sledovat naše webové stránky“, přidává Chovančík.

Atraktivity doufají, že si lidé cestu na Osoblažsko najdou

Nejen Osoblažská úzkokolejka je omezena při přípravě akcí a jízd. Zámek v Linhartovech musel zrušit svůj tradiční Velikonoční jarmark a zámek ve Slezských Rudolticích vyčkává, jestli bude muset zrušit tradiční Zahájení zámecké sezóny. Všechny tyto kroky mohou mít vliv na následující letní sezónu na Osoblažsku. „Jedna z možností je, že lidé tento rok budou celkově opatrnější a budou dosti zvažovat, kde vyrazí na dovolenou. Osoblažsko by v tomto případě mohlo být zajímavé svým klidem a odlehlostí“, říká Chovančík a doufá, že s marketingovou pomocí Osoblažsku pomůže zejména Moravskoslezský kraj.

„S Moravskoslezským krajem máme vynikající vztahy a věřím, že okrajové části kraje budou podpořeny nejen z hlediska cestovního ruchu a lidé si k nám nakonec cestu najdou“, dodává Chovančík a upozorňuje například na zapojení Osoblažské úzkokolejky do úspěšného produktu TECHNOTRASA, který by mohl úzkokolejce pomoci s marketingovou podporou.

Zdroj: Slezské zemské dráhy