MSK | Policie České republiky zaznamenává stále více případů podvodů v online prostředí. Pachatelé využívají časový nátlak, vyvolávání strachu o finance nebo důvěřivost obětí. Škody se často pohybují ve statisících korun na jednotlivce.

Foto: Pixabay

Nejčastější praktiky podvodníků

  • Falešné telefonáty – pachatel se vydává za bankéře nebo policistu, využívá spoofing (napodobení telefonního čísla) a pod nátlakem přiměje oběť převést peníze na účet v moci podvodníků.
  • Phishingové zprávy – podvodné SMS či e-maily s odkazy na falešné stránky, které vylákají přihlašovací údaje. Nově se objevují zprávy typu „Ahoj mami, ahoj tati, mám nové číslo…“ s cílem získat peníze.
  • Investiční podvody – reklamy na „bezpečné“ investice s vysokým ziskem, často s falešnými doporučeními známých osobností.
  • Inzertní portály – falešní kupci přesvědčují prodávající k vyplnění údajů o kartě do podvodné platební brány.
  • Falešné stránky bank – přihlášení přes reklamu ve vyhledávači vede na podvržený web, který sbírá přihlašovací údaje.
  • Podvodné e-shopy – napodobeniny známých značek, které po zaplacení zboží objednávku nikdy nedoručí.

Jak se chránit

  • Nikomu nesdělujte přístupové údaje k bankovnictví ani údaje o platební kartě.
  • Neinstalujte do zařízení aplikace doporučené neznámými osobami.
  • Neotvírejte odkazy z neznámých e-mailů a zpráv.
  • Vždy si ověřujte, kdo vám volá nebo píše, a nepodléhejte časovému tlaku.
  • Kontrolujte správnost internetových adres bank a e-shopů.

Pokud se setkáte s podezřelým jednáním, hovor ihned ukončete a ověřte si informace u své banky nebo na Policii České republiky.

Zdroj: Policie České republiky, Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje