MSK | Protipovodňové hráze v Ostravě na soutoku řek Odry a Opavy i dalších místech jsou po zářijové povodni 2024 opraveny. Povodí Odry se dohodlo s městem Ostrava, že je potřeba společně připravit posílení protipovodňové ochrany města na několika bodových místech. Obyvatelé Ostravy jsou nyní opět chráněni proti stoleté vodě.

Foto: Povodí Odry

Oprava protipovodňových hrází po zářijové povodni 2024 na nejvíce sledovaném a zároveň kritickém 240 m dlouhém úseku –  soutoku řek Opavy a Odry stála více než 30 mil. Kč. Na tomto místě došlo v důsledku soutoku dvou povodňových průtoků z Odry a Opavy k jejich přelití a následnému rozplavení. Nyní byla vydefinována i další místa, pro která společně státní podnik Povodí Odry a město Ostrava připraví řešení. Jedná se například o lokalitu Antošovice – Koblov, Nová Ves nebo oblast ústřední čistírny odpadních vod. 

Extrémní povodeň přináší zkušenosti, které jsou pro nás vodohospodáře velmi důležité, byť jsou její důsledky bohužel tragické. S těmito zkušenostmi se musíme zejména v tak hustě osídleném a industrializovaném území, jakým je Ostrava, dívat do budoucna a hledat řešení, která protipovodňovou ochranu dále posílí.  Po mém nástupu do funkce jsem začal jednat s vedením Ostravy o společném vyhodnocení protipovodňové ochrany města a to i například na základě aktuálního zaměřením hrází. Dnes máme opět opraveny protipovodňové hráze tak, aby odolaly stoleté vodě, ale také jsme se s vedením města dohodli, že se budeme zabývat i tím, jak v rámci možností lokálně posílit ochranu v místech, která byla při loňské povodni více namáhána. Musíme nicméně postupovat systematicky a s ohledem na důkladné posouzení funkčnosti hrází jako celku. Důležitá je pro nás také podrobná zpráva o povodni, kterou připravuje Český hydrometeorologický ústav. Ta nám poskytne detailnější data o parametrech povodně a pomůže také další kroky s městem Ostrava zpřesnit. “ řekl generální ředitel státního podniku Petr Birklen.   

Statutární město se ve spolupráci s celou řadou dotčených subjektů připravuje na zvládání mimořádných událostí. Jednou z nich je povodeň, která patří s ohledem na rozsah škod mezi ty nejničivější. Používáme termín stoletá voda, ale tato se nám opakovala již po dvaceti sedmi letech. Musíme tedy i s Povodím Odry hledat cesty, jak stále odolnost a připravenost na tyto přírodní katastrofy zvyšovat. Dovolte mi znovu zopakovat poděkování za profesionální nasazení složek integrovaného záchranného systému i součinnost širokého spektra zúčastněných subjektů i jednotlivců, díky němuž se na území města podařilo uchránit lidské životy činnost,“ konstatuje primátor města Jan Dohnal.

 

Náměstek primátora Aleš Boháč dodává: „Město dlouhodobě přispívá na pořizování vybavenosti složek IZS a připravuje se pro situace živelních katastrof na zajištění záchranných prací, evakuaci a nouzového přežití osob. Klíčová role v ochraně města při povodních náleží hrázím. Proto vnímáme aktivity státního podniku Povodí Odry jako přínosné a jsme připraveni společně hledat cesty ke zvýšení odolnosti a připravenosti na povodně. Jsem rád, že komunikace se zástupci státního podniku Povodí Odry se zlepšila, a je tedy možné věcně diskutovat nad geodetickým zaměřením hrází, pořízeným městem Ostravou, díky čemuž očekáváme konkrétní opatření pro dílčí úseky hrází kolem řeky Odry. S novým vedením Povodí Odry dále probíráme jednotlivá kritická místa, které jsme s primátorem města po celou dobu povodní v terénu řešili, současně hledáme technická řešení pro nejpostiženější místa, která definovali jednotliví starostové zasažených území.“ 

Protipovodňové hráze na řece Odře v Ostravě mají celkovou délku 18 657m. Po povodni v roce 1997 byla, na základě přepočtů nových statistických hydrologických údajů, provedena v letech 2003 – 2017 postupná rekonstrukce a na některých místech, došlo k navýšení hrází, včetně zvýšení stability svahu 

hrází a filtrační stability vybudováním podzemních těsnících stěn a zpevnění korun hrází. Po rekonstrukci bylo městu Ostrava umožněno vybudování cyklostezek, které nesměly výšku hrází snížit.

 Výška hrází odpovídá vypočtené výšce hladiny v toku při návrhovém průtoku, ke které je připočteno bezpečnostní převýšení. Konkrétně hráze v Ostravě mají převýšení 50 až 80 cm. Skutečný průtok v řece Odře pod soutokem s řekou Opavou za povodně byl 1510 m3/s a překonal tak návrhový průtok 1,8 krát. Převýšení koruny hráze je bezpečnostní rezerva, která zahrnuje nejistoty ve stanovení průtoků, projevy proudění v toku, které nelze postihnout výpočtem. Vlnění, vzdutí nebo snížení hladiny v místech změn rychlosti proudu. Nahodilé projevy při tvorbě zátarasů na vegetaci. Pohyb splavenin v korytě, změna drsnosti. Pří návrhu úrovně převýšení se vychází z návrhu příslušné normy. Převýšení neslouží běžně k převádění návrhového průtoku. Pokud se překoná návrhová hladina, nelze hráz považovat za již zcela bezpečnou, je to signál a časový prostor připravit se a opustit povodní ohroženou oblastdoplnil Tomáš Skokan, technický ředitel státního podniku Povodí Odry.

Další navazující jednání mezi státním podnikem Povodí Odry a městem Ostrava jsou plánovány na září, kdy Český hydrometeorologický ústav zveřejní Závěrečnou zprávu o povodni. Na základě informace z ní a geodetického zaměření hrází pořízeném městem Ostrava budou navržena konkrétní opatření pro dílčí úseky hrází kolem řeky Odry.    

Foto: Povodí Odry

Foto: Povodí Odry

 

Ochranné hráze Odra – délka 18 657m

Ochranné hráze Ostravice  – délka 8 932 m

Protipovodňové zdi Odra – délka 310 m

Protipovodňové zdi Ostravice – délka 1 932 m

Protipovodňové zdi Porubka – délka 360 m

Úpravy vodních toků Odra, Ostravice, Porubka a Lučina – délka celkem 46 461 m

Zdroj: Povodí Odry 

Foto: Povodí Odry

Foto: Povodí Odry