MSK | Protipovodňové hráze v Ostravě na soutoku řek Odry a Opavy i dalších místech jsou po zářijové povodni 2024 opraveny. Povodí Odry se dohodlo s městem Ostrava, že je potřeba společně připravit posílení protipovodňové ochrany města na několika bodových místech. Obyvatelé Ostravy jsou nyní opět chráněni proti stoleté vodě.
Oprava protipovodňových hrází po zářijové povodni 2024 na nejvíce sledovaném a zároveň kritickém 240 m dlouhém úseku – soutoku řek Opavy a Odry stála více než 30 mil. Kč. Na tomto místě došlo v důsledku soutoku dvou povodňových průtoků z Odry a Opavy k jejich přelití a následnému rozplavení. Nyní byla vydefinována i další místa, pro která společně státní podnik Povodí Odry a město Ostrava připraví řešení. Jedná se například o lokalitu Antošovice – Koblov, Nová Ves nebo oblast ústřední čistírny odpadních vod.
„Extrémní povodeň přináší zkušenosti, které jsou pro nás vodohospodáře velmi důležité, byť jsou její důsledky bohužel tragické. S těmito zkušenostmi se musíme zejména v tak hustě osídleném a industrializovaném území, jakým je Ostrava, dívat do budoucna a hledat řešení, která protipovodňovou ochranu dále posílí. Po mém nástupu do funkce jsem začal jednat s vedením Ostravy o společném vyhodnocení protipovodňové ochrany města a to i například na základě aktuálního zaměřením hrází. Dnes máme opět opraveny protipovodňové hráze tak, aby odolaly stoleté vodě, ale také jsme se s vedením města dohodli, že se budeme zabývat i tím, jak v rámci možností lokálně posílit ochranu v místech, která byla při loňské povodni více namáhána. Musíme nicméně postupovat systematicky a s ohledem na důkladné posouzení funkčnosti hrází jako celku. Důležitá je pro nás také podrobná zpráva o povodni, kterou připravuje Český hydrometeorologický ústav. Ta nám poskytne detailnější data o parametrech povodně a pomůže také další kroky s městem Ostrava zpřesnit. “ řekl generální ředitel státního podniku Petr Birklen.
„Statutární město se ve spolupráci s celou řadou dotčených subjektů připravuje na zvládání mimořádných událostí. Jednou z nich je povodeň, která patří s ohledem na rozsah škod mezi ty nejničivější. Používáme termín stoletá voda, ale tato se nám opakovala již po dvaceti sedmi letech. Musíme tedy i s Povodím Odry hledat cesty, jak stále odolnost a připravenost na tyto přírodní katastrofy zvyšovat. Dovolte mi znovu zopakovat poděkování za profesionální nasazení složek integrovaného záchranného systému i součinnost širokého spektra zúčastněných subjektů i jednotlivců, díky němuž se na území města podařilo uchránit lidské životy činnost,“ konstatuje primátor města Jan Dohnal.
Náměstek primátora Aleš Boháč dodává: „Město dlouhodobě přispívá na pořizování vybavenosti složek IZS a připravuje se pro situace živelních katastrof na zajištění záchranných prací, evakuaci a nouzového přežití osob. Klíčová role v ochraně města při povodních náleží hrázím. Proto vnímáme aktivity státního podniku Povodí Odry jako přínosné a jsme připraveni společně hledat cesty ke zvýšení odolnosti a připravenosti na povodně. Jsem rád, že komunikace se zástupci státního podniku Povodí Odry se zlepšila, a je tedy možné věcně diskutovat nad geodetickým zaměřením hrází, pořízeným městem Ostravou, díky čemuž očekáváme konkrétní opatření pro dílčí úseky hrází kolem řeky Odry. S novým vedením Povodí Odry dále probíráme jednotlivá kritická místa, které jsme s primátorem města po celou dobu povodní v terénu řešili, současně hledáme technická řešení pro nejpostiženější místa, která definovali jednotliví starostové zasažených území.“
Protipovodňové hráze na řece Odře v Ostravě mají celkovou délku 18 657m. Po povodni v roce 1997 byla, na základě přepočtů nových statistických hydrologických údajů, provedena v letech 2003 – 2017 postupná rekonstrukce a na některých místech, došlo k navýšení hrází, včetně zvýšení stability svahu
hrází a filtrační stability vybudováním podzemních těsnících stěn a zpevnění korun hrází. Po rekonstrukci bylo městu Ostrava umožněno vybudování cyklostezek, které nesměly výšku hrází snížit.
„Výška hrází odpovídá vypočtené výšce hladiny v toku při návrhovém průtoku, ke které je připočteno bezpečnostní převýšení. Konkrétně hráze v Ostravě mají převýšení 50 až 80 cm. Skutečný průtok v řece Odře pod soutokem s řekou Opavou za povodně byl 1510 m3/s a překonal tak návrhový průtok 1,8 krát. Převýšení koruny hráze je bezpečnostní rezerva, která zahrnuje nejistoty ve stanovení průtoků, projevy proudění v toku, které nelze postihnout výpočtem. Vlnění, vzdutí nebo snížení hladiny v místech změn rychlosti proudu. Nahodilé projevy při tvorbě zátarasů na vegetaci. Pohyb splavenin v korytě, změna drsnosti. Pří návrhu úrovně převýšení se vychází z návrhu příslušné normy. Převýšení neslouží běžně k převádění návrhového průtoku. Pokud se překoná návrhová hladina, nelze hráz považovat za již zcela bezpečnou, je to signál a časový prostor připravit se a opustit povodní ohroženou oblast“ doplnil Tomáš Skokan, technický ředitel státního podniku Povodí Odry.
Další navazující jednání mezi státním podnikem Povodí Odry a městem Ostrava jsou plánovány na září, kdy Český hydrometeorologický ústav zveřejní Závěrečnou zprávu o povodni. Na základě informace z ní a geodetického zaměření hrází pořízeném městem Ostrava budou navržena konkrétní opatření pro dílčí úseky hrází kolem řeky Odry.
Ochranné hráze Odra – délka 18 657m
Ochranné hráze Ostravice – délka 8 932 m
Protipovodňové zdi Odra – délka 310 m
Protipovodňové zdi Ostravice – délka 1 932 m
Protipovodňové zdi Porubka – délka 360 m
Úpravy vodních toků Odra, Ostravice, Porubka a Lučina – délka celkem 46 461 m
Zdroj: Povodí Odry