MSK | Už se Vám někdy stalo, že ve chvíli, kdy byla tma a řídili jste vozidlo se před Vámi objevila tmavá, téměř neviditelná osoba pohybující se po krajnici vozovky? Tyto situace se bohužel dějí velmi často. V lepším případě se řidič osobě stihne vyhnout, v tom horším může dojít ke srážce, jelikož na úhybný manévr je již pozdě. A právě proto je nutné si uvědomit, že v dopravě je potřeba být velmi obezřetný a především také ohleduplný k ostatním účastníkům silničního provozu a zbytečně neohrozit jak svůj tak i jejich život a zdraví. V těchto chladných měsících probíhají ze strany policistů napříč Moravskoslezským krajem dopravně preventivní akce, které jsou na zmíněnou viditelnost a ohleduplnost chodců a řidičů zaměřené.

Foto: Policie ČR

Nejen chodci, ale i řidiči motorových vozidel, by měli mít při pohybu na komunikacích zodpovědný přístup. Řidič motorového vozidla by se měl chovat obezřetně, ohleduplně, být pozorný a především soustředěný na jízdu. Zimní období sebou přináší sníženou viditelnost. Tu zákon definuje jako situaci, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty například od soumraku do svítání, za mlhy, sněžení nebo hustého deště.  Bohužel stále se najde mnoho chodců (ale také cyklistů), kteří podceňují fakt, že při vhodně zvoleném oblečení, které je opatřeno reflexními prvky, mohou snížit riziko kolize s vozidlem. Oblečení v červené a modré barvě je pro řidiče viditelné přibližně od vzdálenosti okolo 20 metrů, přičemž při rychlosti vozidla 50 km/h na suchém povrchu silnice je potřeba k zastavení vozidla okolo 30 metrů (reakční dráha 15m a brzdná dráha 15m). Tyto vzdálenosti jsou samozřejmě ovlivněny například počasím, povrchem silnice, stavem vozidla, kvalitou pneumatik, ABS, kondicí, bdělostí a zkušenostmi řidiče. Vzdálenost, na kterou je chodec za snížené viditelnosti vidět, lze několikanásobné zvýšit, a to až na 200 m právě pomocí reflexních prvků. Na použití těchto prvků pamatuje i zákon, který chodcům přímo určuje povinnost mít na sobě reflexní prvky, pokud se za snížené viditelnosti pohybují mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Doplňky z reflexních materiálů je nejlépe umístit na pohyblivých částech těla, ideálně nad zápěstím a nad kotníkem.

Na zvýšenou ohleduplnost a bezpečnost by měli řidiči a chodci dbát především také na místech určených k přecházení vozovky, tedy na přechodech pro chodce a v jejich blízkosti. V posledních týdnech bohužel došlo v Moravskoslezském kraji na přechodech pro chodce hned k několika dopravním nehodám, během kterých byl sražen chodec. Je potřeba si uvědomit, že neplatí a nikdy neplatilo pravidlo absolutní předností chodce. Abychom mohli přejít vozovku bezpečně, je nutné vnímat okolní dění, tedy navázat oční kontakt s řidičem. Je nezbytné se pořádně rozhlédnout na obě strany, a pokud se na silnici nachází dva jízdní pruhy pro jeden směr jízdy, vnímat, zda Vás řidič v druhém pruhu také vidí.

V rámci viditelnosti a bezpečnosti je potřeba si také připomenout, kdy mají řidiči během jízdy za snížené viditelnosti používat mlhová světla. Mnoho řidičů s tím má problém. Mívají je zapnutá v případech, kdy to není potřeba a oslňují tak řidiče ostatních vozidel. Někteří řidiči pak naopak mlhová světla nevyužívají za snížené viditelnosti vůbec. Tím však mohou být v dané chvíli pro ostatní účastníky silničního provozu takřka neviditelní, což je velmi nebezpečné. Správné užití mlhových světel definuje zákon: „Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení  nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.“ Mlhová světla za snížené viditelnosti nemusí mít řidič zapnuté, pokud jede v proudu souvisle pomalu jedoucích vozidel nebo stojí v koloně. V obou případech však řidič musí před vypnutím zadních mlhových světel zkontrolovat, že právě on není v dané koloně nebo v pomalu jedoucím proudu posledním vozidlem a nehrozí, že by do něj zezadu nabouralo z důvodu špatné viditelnosti přijíždějící vozidlo. Všechny výše zmíněná pravidla pro použití mlhových světel platí jak pro jízdu mimo obec, tak i pro jízdu v obci. Řidiči, kteří používají na vozidle automatické přepínání světel, musí mít na paměti, že za snížené viditelnosti jako je například mlha, hustý déšť či husté sněžení vozidlo nemusí vždy samo automaticky přepnout z denního svícení na potkávací světla a toto přepnutí je proto potřeba provést manuálně.  

Foto: Policie ČR

Foto: Policie ČR

 

Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje
oddělení prevence
por. Bc. Martina Jablońská