ČR | Rok 2025 bude pro všechny v dopravě i její uživatele rokem pokračující stavební ofenzivy, dalšího zvyšování bezpečnosti na železnici i silnicích, pokračující digitalizace dopravních agend, ale i rozvoje veřejné dopravy.

Foto: Ministerstvo dopravy

Bude pokračovat stavební ofenziva, jíž pomůže rekordní dopravní rozpočet přesahující 160 miliard korun. Správa železnic bude mít v příštím roce k dispozici 62,7 miliardy korun, téměř o miliardu víc než letos, a rekordních 39,3 miliardy půjde na investice. Mimo jiné SŽ začne s výstavbou prvních částí rychlých spojení z Brna do Přerova na 200 km/h a bude pokračovat v intenzivní přípravě vysokorychlostních tratí i v realizaci projektů prosté elektrizace.

Ředitelství silnic a dálnic má na rok 2025 připraveno 80,6 miliard korun, což je zcela mimořádné číslo a historický rekord. Budou tedy pokračovat stavby na dálnicích D1, D3, D6, D7, D11, D35, D48 nebo D49, a zcela zásadní pak je start stavby D0 511 Běchovice-D1 jako části Pražského okruhu.

Od 1. ledna 2025 se výše ročního poplatku za využití dálnic změní na 2 440 Kč, třicetidenní bude za 460 Kč, desetidenní za 290 Kč a jednodenní za 210 Kč.

Bude možné využít v roce 2024 zprovozněných více než 100 dálničních kilometrů. Jde o další úseky na dálnicích D3, D4, D6, D7, D48, D49 a D55 či odpočívky na dálnici D8 (Klíčany). Celkem tak máme k dispozici v ČR 1482 dálničních kilometrů.

Od roku 2025 bude nově zpoplatněno 88,5 km dálnic, jde o 18 km D3 v úseku Roudné-Kaplice nádraží (exity 141-159), prodlouží se zpoplatnění D4 o dalších 39 km až po Třebkov (oproti původním Hájům), nově bude zpoplatněno 9,5 km dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem i dalších 22 km dálnice D55, a to mezi Babicemi a Bzencem (exity 42-64). Vybrané prostředky se vrací spolu s mýtem do dopravních rozpočtů pro potřebný další rozvoj i rekonstrukci sítě.

Od konce roku 2024 je v oblasti digitalizace občanům na Portálu dopravy ještě ke každému vozidlu přidáme informaci o zakoupené dálniční známce, což je užitečná novinka. Chceme, aby Portál dopravy byl pro řidiče/provozovatele auta místo-rozcestník, kde najde co nejvíc informací na jednom místě.

Dále budeme pracovat na tom, abychom do konce volebního období zvládli doručování řidičských průkazů do výdejen nebo výdejních boxů, elektronickou úhradu správních poplatků a dotáhli veřejnou část i redesign Portálu dopravy.

V roce 2025 uplyne platnost 666427 řidičských průkazů. Velmi doporučujeme zažádat si o výměnu on-line na Portálu dopravy, přihlásit se lze jednoduše např. prostřednictvím Bank ID.

Kontrola v silničním provozu

Od července 2025 začne na silnicích po celé republice působit Inspekce silniční dopravy (INSID) vzešlá z dnešního Centra služeb pro silniční dopravu, ale s většími pravomocemi. Svou pozornost bude zaměřovat především na dodržování pravidel pro jízdu kamionů v ČR.

•    Nevzniká nový úřad – počty zaměstnanců zůstávají stejné a provozní náklady budou obdobné.
•    INSID bude kontrolovat např. technickou způsobilost vozidel, povinné přestávky a odpočinky, provádět kontrolní vážení, zaměřovat se na podvody s tachografy a používání zařízení,
která zabraňují přimíchávání AdBlue.
•    Při kontrolách zejména nákladních vozidel na našich silnicích nebude INSID závislý na Policii ČR nebo Celní správě ČR.
•    Vznik 2 nových jednotek zaměřených primárně na měření emisí v silničním provozu.
•    Vznik 2 speciálních jednotek s tzv. mobilní STK pro podrobnou kontrolu technického stavu.
    Nové pravomoci pro INSID po změně zákona
•    Oprávnění ukládat pokuty příkazem na místě a vybírat kauce.
•    Oprávnění zabránit v další jízdě, odebrat doklady, SPZ.
•    Oprávnění zastavit vozidlo.

Působnost Inspekce silniční dopravy bude zcela jednoznačně zaměřena na dopravce a provozovatele a řidiče vozidel užívaných pro účely podnikání v silniční dopravě. Půjde zejména o kontrolu dodržování podmínek přístupu k povolání podnikatele v silniční dopravě, dodržování požadavků na dobu řízení vozidla, bezpečnostní přestávky a dobu odpočinku, vedení záznamů o těchto skutečnostech, vysílání pracovníků v rámci nadnárodního poskytování služeb, přepravy nebezpečných věcí, plnění podmínek hromadné přepravy osob, dále o nízkorychlostní kontrolní vážení, technickou silniční kontrolu, kontrolu umístění, upevnění a zajištění nákladu. Pozornost bude věnovaná i kontrole dodržování omezení jízdy některých vozidel.
Od léta 2025 by měla platit legislativa, která u nás umožní plně využít nový typ veřejné dopravy: poptávkové dopravy. Novinku jsme připravili na základě diskusí s kraji, kdy jsme probírali možné úpravy dopravní obslužnosti v řídce osídlených oblastech a mimo nejfrekventovanější hodiny. Formu poptávkové dopravy jsme konzultovali také s dopravními autobusovými společnostmi a s provozovateli vznikajících aplikací pro sběr objednávek a vytváření návazných autobusových tras.

Jde o nový specifický druh veřejné linkové dopravy, který nabídne cestujícím přepravní služby v časovém rozmezí a v určité územní (tedy ne v předem určený čas na předem určené trase, ale oblasti). Cestující si tak objedná konkrétní přepravu a trasa daného spoje se utváří na základě aktuálních individuálních objednávek. Dopravci tak budou moci využívat i menší vozidla než autobusy a cestující budou moci vystupovat nejen na běžných zastávkách, ale v případě využití vozidla s obsaditelností do 9 míst nově i na dalších předem stanovených místech.

Poptávková doprava umožní obcím a krajům pružně reagovat na okamžité potřeby lidí.

Zvýšení počtu kontrol kvality v dálkových vlacích

V příštím roce posílíme kontrolu objednávaných dálkových vlaků. Od počátku roku dojde k posílení kontrol rychlíků objednávaných ministerstvem dopravy. Kvalitativní parametry rychlíků a expresů budou nově moci posuzovat i krajští kontroloři, kteří budou činnost provádět v rámci vedení linek na území jednotlivých krajů. Smlouvy o spolupráci byly zatím sjednány s osmi kraji a jednáme i s dalšími, aby došlo k posílení kontrolní činnosti a tlaku na zlepšení kvality námi objednávaných vlaků.

Zdroj: Ministerstvo dopravy