BRUNTÁLSKO | V celé republice se v neděli 14. prosince mění jízdní řády veřejné hromadné dopravy a tento den přináší i řadu dalších novinek.

Foto: ilustrační STA Bruntálsko

Železniční doprava

K novinkám se řadí častější vlakové spojení s Opavou, když ve všední dny pojede nový spoj v 16.24 hodin z Krnova do Opavy východ, zpět bude vyjíždět v 16.56 hodin. „U dalších vlakových spojů dochází jen k drobným časovým posunům. Například rychlíky z Krnova do Ostravy budou odjíždět o dvě minuty dříve, než dnes,“ říká koordinátor městské mobility Michael Cestr.

Další pozitivní změnou je, že na trati do Jeseníku se začátkem prosince vrátily vlaky, prozatím v úseku Krnov – Mikulovice. Trať byla v úseku Glucholazy – Jindřichov ve Slezsku zmodernizovaná až na 120 km/h. „Po dokončení rekonstrukce navazujícího úseku Głuchołazy – Mikulovice a výstavbě železniční spojky obou tratí se jízdní doba českých vlaků jedoucích přes Polsko zkrátí až o 14 minut. Polská strana v budoucnosti počítá i s dalšími investicemi, především s výstavbou terminálu Głuchołazy miasto, kde bude umožněn přestup mezi českými a polskými vlaky i autobusy. Rozvoj železniční infrastruktury v příhraničí bude možný jen díky vypovězení zastaralé česko-polské dohody o průvozní dopravě z roku 1948, podle které se provoz na daném úseku dosud řídil,“ uvádí Michael Cestr.

Nepříznivou zprávou naopak je zrušení časných ranních a pozdních večerních spojů mezi Krnovem a Olomoucí„Stalo se tak přes nesouhlas města Krnova, zaslání připomínek krajskému úřadu a následné vyjednávání s vedením kraje,“ konstatuje Michael Cestr. Od 14. 12. 2025 z Krnova do Olomouce nevyjede spoj s odjezdem v 3.40 hodin, spoj s odjezdem ve 21.05 hodin bude ukončen již v Bruntále. Nově bude spěšný vlak s odjezdem v 19.04 hodin veden každý den do stanice Moravský Beroun, kde bude umožněn přestup do Olomouce, v neděli tento vlak pojede přímo bez přestupu. Z Olomouce do Krnova dojde ke zrušení osobního vlaku s odjezdem ve 22.43 hodin. Poslední spoj z Olomouce do Krnova tak bude vyjíždět ve 20.36 hodin a cestující budou muset přestupovat v Moravském Berouně i v Bruntále. Připomínky města, aby byly všechny osobní vlaky vedeny přímo bez přestupu, tak rovněž nebyly akceptovány. „Přesto se nevzdáváme. I nadále budeme usilovat o navrácení zrušených spojů,“ ujišťuje starosta Tomáš Hradil.

Další novinkou je změna dopravce na úzkokolejné trati Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Dopravu bude nově provozovat společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha. Hlavní změnou je odbavení cestujících. Ve vlacích již nebudou průvodčí. Cestující se sami odbaví pomocí ODISky nebo bankovní karty přímo ve vlaku nebo si jízdenku koupí přes aplikaci ODISapka.Ve vlacích bude platit tarif ODIS a OneTicket a nebudou uznávány jízdenky Českých drah. ODISku je možné si nechat vystavit v dopravním infocentru v obchodním domě v Krnově.

Autobusová doprava

I nadále bude v provozu oblíbená autobusová linka Krnov – Olomouc – Brno, jejímž objednatelem jsou města Krnov a Bruntál. Autobusová linka zajišťuje nejrychlejší a cenově nejdostupnější spojení Krnova s Brnem a je v provozu každý všední den a také v neděli. Jízdenky včetně místenek je možné pořídit na webovém portálu idos.cz po vyhledání konkrétního spoje.

Novinkou bude dálková autobusová linka společnosti FlixBus na trase Havířov – Ostrava – Krnov – Jeseník – Hradec Králové – Praha – Teplice, která bude v provozu denně. „Autobusová linka nemá ambici konkurovat vlakovému spojení Ostravska s Prahou, ale nabídne úplně nové spojení, které propojí velká města s několika periferními regiony jako je Krnovsko, Jesenicko či Králicko, kde je spojení veřejnou dopravou nejhorší. Pro obyvatele Krnova bude mít hned několik benefitů, například nejrychlejší spojení Krnova s Jeseníkem, přímé spojení s oblastí Králického Sněžníku a také do Hradce Králové, kde může autobus i časově konkurovat vlakovému spojení,“ uvádí Michael Cestr.

Městská hromadná doprava

Změna v jízdních řádech nastane 14. prosince také v městské hromadné dopravě. Bude se ovšem týkat pouze linky 806„Zohlednili jsme požadavky občanů na spojení nemocnice a oblasti Cvilína a proto byla mírně upravena trasa linky 806, která bude nově obsluhovat zastávku „Krnov, nemocnice hlavní brána“ a „Krnov, M. Gorkého“. Tím dojde drobným časovým posunům,“ říká Kateřina Peterková z odboru organizačního.

Jízdní řád linky 806 od 14. 12. 2025

Budoucí rozvoj

Z šetření Českého statistického úřadu Životní podmínky 2024, které zahrnovalo také otázky na využívání veřejné hromadné dopravy během posledních 12 měsíců, vyplývá, že ve středně velkých městech od 10 do 100 tisíc obyvatel veřejnou hromadnou dopravu používá denně každý šestý člověk (15,2 % dotázaných) a několikrát za měsíc podobné procento z dotázaných (16,7 %). Mezi důvody, proč lidi využívají k přesunům spíše auta, patří málo časté spoje nebo nevyhovující časy odjezdů a příjezdů, v menší míře pak příliš dlouhá doba jízdy. Zlepšování kvality a dostupnosti veřejné dopravy je proto klíčové pro to, aby se stala pro obyvatele atraktivnější alternativou k individuální automobilové dopravě. „Správa železnic aktuálně buduje dobíjecí stanici v železniční stanici Krnov, která od roku 2027 umožní nasazení moderních bateriových vlaků RegioPanter, jež budou zajišťovat přímé spoje z Krnova do Ostravy a přinesou tak výrazné zvýšení komfortu pro cestující. V následujících letech je plánována elektrizace trati Opava východ – Krnov a částečná elektrizace trati Krnov – Olomouc. Moderní jednotky tak budou postupně nasazeny i na vlakových spojích Olomouc – Krnov – Ostrava a Krnov – Jeseník,“ uzavírá Michael Cestr.

Zdroj: MěÚ Jeseník