ČR | Po více než 100 dnech dobrovolníci ze zdravotnické linky s volbou 2 pod celostátní infolinkou 1212 ukončují činnost. Řešili tisíce dotazů veřejnosti po celý průběh epidemie COVID-19. Zdravotnická linka nyní přechází přímo pod oddělení pro veřejnost Ministerstva zdravotnictví s novým jednotným číslem 224 972 222. Jde o oficiální linku pro veřejnost ke všem zdravotnickým tématům, nejen koronavirovým.

Foto: Vláda ČR

Ministerstvo zdravotnictví zřizuje novou zdravotnickou linku pro veřejnost pod číslem 224 972 222. Linka bude sloužit pro občany s dotazy ohledně jakýchkoliv zdravotnických témat. Linka bude fungovat v pracovních dnech od 9:00 do 17:00 hodin.

„Operátoři na zdravotnické lince 1212 pomáhali informovat občany o všem, co je trápilo v souvislosti s epidemií koronaviru. Zvláště medici se odhodlaně sžili s tímto nelehkým úkolem. Jejich pohotovost v rozhodování, nutnost flexibilně reagovat na změny instrukcí a především vcítit se do obav těch, se kterými komunikují, nyní představují cenné zkušenosti, které mohou uplatnit ve své lékařské praxi,“ okomentovala práci dobrovolníků náměstkyně ministra zdravotnictví Alena Šteflová, která koordinovala fungování zdravotnické části linky 1212 na Ministerstvu zdravotnictví. „Nyní je čas posunout se opět dál a vytvořit stabilní infolinku pro veřejnost tak, abychom mohli vyhovět dalším tématům, ať už spojeným s epidemií COVID-19, nebo s dalšími zdravotnickými tématy,“

Celostátní linka 1212 byla zřízena krátce po začátku koronavirové krize nejprve na úrovni Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO), poté na sebe převzala dotazy týkající se nejen podnikání a uzavřených provozoven, ale také zdravotnictví, hygienických opatření, sociální problematiky, přeshraničního pohybu a dopravy. Nyní její zdravotnická část končí, podnikatelská bude nadále fungovat.

Od 20. března odbavili operátoři na lince 1212 (volba 2) 25 000 hovorů. Operátoři byli složeni z řad pracovníků Ministerstva zdravotnictví, vyškolených zdravotníků i studentů medicíny a dalších dobrovolníků. Ministerstvo zdravotnictví zajistilo v rámci linky 1212 kromě provozu zdravotnické linky také provoz linky první psychické podpory (volba 5), která již byla také ukončena. Zdravotnická linka vykazovala v posledních týdnech snižující se počet volání, průměrně 50-100 hovorů za den. V době nouzového stavu se denně v průměru dovolalo 400-600 volajících. Rekordní počet volajících byl zaznamenán 30. března, kdy o informace žádalo 804 volajících. Nejméně pak 13. června, kdy operátory oslovilo jen 39 volajících.

Dotazy na zdravotnické lince reflektovaly právě řešenou problematiku ve společnosti a v průběhu času se proměňovaly. Na počátku krize převažovaly dotazy spojené s obavami z koronaviru a především s příznaky – jak se nemoc projevuje, zda a kdy má dotyčný jít k doktorovi, zda mohou lidé cestovat, stýkat se s příbuznými apod. Dále veřejnost zajímala mimořádná opatření, nošení ochranných prostředků a koncem dubna realizace studie kolektivní imunity. V souvislosti s uvolňováním opatření a postupnému návratu k běžnému životu se nejčastější dotazy května a června týkaly především ukončování karantény, nástupů do práce a návratů ze zahraničí. Dále se řešily podmínky pro obnovení podnikatelské činnosti a podmínky cestování.

Operátorům pomáhala také virtuální sestra Anežka, která je umístěna na stránkách MZ ke koronaviru a stránkách dalších resortů a vlády. Jde o chatbota, který je průběžně aktualizován a zároveň se postupně učí reakcím na základě otázek od tazatelů. Od 16. března Anežka odbavila přes 200 000 konverzací. Z těchto konverzací přepojila na operátory linky 1212 pouhých 12 procent dotazů, Anežka měla v březnu průměrně 5-7 tisíc dotazů denně, v současnosti jde o stovky denně. Přes 80 procent všech tazatelů již nepotřebuje přepojit na operátora a je s odpovědí Anežky spokojeno.

Ministerstvo zdravotnictví se od počátku epidemie COVID-19 na českém území snaží ve spolupráci s odbornými společnostmi, zdravotními pojišťovnami, médii i soukromými subjekty zajistit pro občany co nejlepší přístup k informacím týkajícím se nejenom řešení situace související s infekcí COVID-19, ale i k informacím o zdravotní péči obecně. Pro aktuální informace doporučujeme občanům nadále sledovat webové stránky a sociální sítě Ministerstva zdravotnictví ČR, zvláště pak speciální stránky ke koronaviru včetně aplikace k výskytu onemocnění v ČR. Na nejčastěji kladené dotazy dokáže odpovědět virtuální sestra Anežka, která doposud zodpověděla přes 200 tisíc dotazů ke koronaviru. Dále je možné si ze stránek stáhnout digitální kartu s aktuálními informacemi přímo do mobilu, tu si již stáhlo více než 1 milion uživatelů. Je možné připojit se také do Viber komunity Spolu proti koronaviru, která čítá přes 50 tisíc členů. Kampaň Spolu proti koronaviru Ministerstva zdravotnictví zároveň přináší univerzální jednoduchá pravidla, jak se chránit.

Zdroj: MZČR