KRNOV | Město Krnov využilo možnosti připomínkovat návrh nových jízdních řádů na železnici pro období 2019/2020 a na začátku července zaslalo své požadavky úřadům, které železniční dopravu zajišťují ať už z pozice provozovatele, nebo objednatele.
Celkem se jedná o dvanáct připomínek a návrhů (ke stažení ZDE), které souhlasnými stanovisky podpořily i sousední obce a města – Opava, Bruntál, Jeseník, Třemešná nebo Česká Ves. „Jde především o zachování přímého spoje Opava – Praha, zlepšení přípoje z Krnova na tento přímý spoj a dále jsme také připomínkovali spoje do Jeseníku nebo na Olomouc,“ uvedl starosta Tomáš Hradil a dodal: „Je to významný krok, protože, pokud se nepletu, Krnov v minulosti nikdy nevyvinul tak velké a koordinované úsilí ke zlepšení železničního spojení změnami v jízdním řádu. Chtěl bych vyzdvihnout práci zastupitele Romana Šiguta, který připomínky připravil. Oceňuji také aktivitu senátora Ladislava Václavce a poslance Michala Ratiborského. Zúčastnili se koordinační schůzky a pomáhají nám změny prosadit. Díky pohotovému přístupu Martina Dostála z opavského magistrátu se podařilo zajistit souhlasné stanovisko Opavy.“
Město Krnov obdrželo 24. července odpověď od jednoho z oslovených úřadů, a to ministerstva dopravy – ke stažení ZDE. Na reakci krajů Moravskoslezského a Olomouckého i státního podniku České dráhy čeká.
„Kvalitní dopravní dostupnost je základním předpokladem pro rozvoj regionu,“ říká v rozhovoru zastupitel Roman Šigut, který pro město vypracoval seznam připomínek a zajistil komunikaci s ostatními samosprávami.
Co Vás vedlo k prověření plánovaných jízdních řádů?
Zatímco na jiných místech se železniční doprava rozrůstá, zlepšují se vlaková spojení, krnovský region a vůbec celá příhraniční oblast Slezska je na tom opačně. V posledních letech se zrušily některé vlaky, které zajišťovaly přípoje na dálkové vlaky v Olomouci nebo v Ostravě, výrazně se omezilo vlakové spojení do Jeseníku, kam vlaky, navíc pohodlnější, jezdily každé dvě hodiny, jízdní doby vlaků se zbytečně prodloužily. Asi poslední pomyslnou kapkou je záměr od prosince letošního roku zrušit všechny přímé osobní vlaky Krnov – Olomouc a cestující mají přestupovat z jednoho vlaku do druhého v Moravském Berouně. Zatímco jsme schopni cestovat jedním vlakem přes několik států, nejsme schopni jet jedním vlakem mezi dvěma městy na jedné trati, což se vymyká zdravému rozumu. Vše je přitom pouze na dohodě dvou krajů – Moravskoslezského a Olomouckého, jako objednatele příslušných vlakových spojů.
Jaké Vámi navrhované změny jsou pro obyvatele našeho města klíčové?
V podstatě všechny navrhované změny jsou pouze částečným návratem k tomu, co před lety existovalo a dobře fungovalo – zejména všechna přímá spojení Krnova s Olomoucí s co nejkratší jízdní dobou, obnovení prvního ranního vlaku ve tři hodiny, jako přípoj na první ranní vlaky v Olomouci, nebo obnovení některých vlaků od pátku do neděle v trase Krnov – Jeseník a nasazení tam pohodlnějších motorových vozů řady 843. Společně s Opavou a dalšími obcemi pak usilujeme o zachování přímého spojení Opavy s Prahou dvěma páry vlaků InterCity „Opavan“ s tím, že na oba ranní vlaky by měly být přípoje osobními vlaky z Krnova (v současnosti přijíždí do Opavy až po odjezdu „Opavanů“, takže přípoje nejsou, a kdo chce s těmito vlaky jet, musí se do Opavy dopravit jinak, většinou autem). To by se mohlo změnit.
Myslíte si, že příslušné úřady budou připomínky akceptovat? Kdy to budeme vědět?
S panem starostou jsme se domluvili, že uděláme maximum, aby se podařilo změny na úpravu vlakového jízdního řádu realizovat. Nejsou nikterak náročné, jsou navrženy tak, že si vyžádají pouze minimální finanční náklady. Určitě by jich mohlo být daleko více, např. obnovení přímého spojení Krnova s Brnem v neděli, resp. pátek. Je to pouze o vůli zúčastněných. Rozhodující bude, jak se k připomínkám postaví především Moravskoslezský kraj. Je třeba si však uvědomit, že kvalitní dopravní dostupnost je základním předpokladem pro rozvoj každého regionu, tedy i toho našeho, a že je možným opatřením proti úbytku obyvatel, s čímž se Krnov potýká. O výsledku bychom se mohli dovědět ještě v průběhu léta.
Zdroj: MěÚ Krnov