KRNOV | Počet lidí, kteří využijí odborného poradenství sociálních pracovníků městského úřadu, roste. Přicházejí nejen osobně, ale obracejí se s prosbou o pomoc také na krizovou telefonní linku, již město Krnov zprovoznilo v listopadu loňského roku pro občany, kteří se ocitli v obtížné životní situaci nejen kvůli růstu cen energií a základních životních potřeb.
„Telefonáty evidujeme tři čtyři do týdne, více občanů ale přichází osobně. Asi nejvíc se zajímají o příspěvek na bydlení, mají problémy s nárůstem cen energií a nepochopením vyúčtování energií,“ uvádí vedoucí oddělení sociálních služeb a sociální pomoci Ivo Zdráhal. Přestože se lidé na pracovníky prvoplánově obracejí s problémy souvisejícími s rostoucími životními náklady, rozsah jejich těžkostí je většinou širší. „Lidé se na nás obracejí nejprve kvůli jedné věci, a jak se dále doptáváme, tak postupně přicházíme na další a další potíže. Například se dostáváme k řešení zdravotně sociálních problémů, kompenzačních pomůcek, problémů s nájemními či podnájemními smlouvami, nebo obecně v bytové oblasti. Při konkrétním řešení jim pak předáváme adresně kontakty na další návazné služby. Je to prostě běžné poradenství jakýchkoli sociálních záležitostí, kdy umíme lidi nasměrovat, případně jim potřebné vysvětlit,“ říká Ivo Zdráhal.
Zájem o poradentství se zvyšuje a informace jsou dostupné ve sdělovacích prostředcích i na internetu, přesto je stále mnoho lidí, kteří by měli nárok například na příspěvek na bydlení, ale zatím toho nevyužívají. „Mnozí nevědí, že si mohou svůj příjem tímto způsobem zvýšit, nebo vědí, ale jsou skromní, případně se stydí, a nežádají. Není ale ostudou či ponížením si o dávky požádat. Dnes se čím dál častěji týkají i rodin ze střední třídy, kde jsou pracující oba nebo jeden partnerů,“ vysvětluje Ivo Zdráhal. Nárok na příspěvek na bydlení má člověk, jehož výdaje za bydlení přesahují 30 procent čistých příjmů. O dávku mohou žádat lidé bydlící v nájemních, vlastních nebo družstevních bytech i rodinných domech, ale i ti, kdo využívají k trvalému bydlení vlastní chatu či chalupu.
Krizová telefonní linka má číslo 732 782 366 a funguje ve všední dny od 8.00 do 13.00 hodin. Pokud někdo zatelefonuje mimo určenou dobu, pracovnice nepřijatý hovor vyřídí v nejbližší možné době. Osobně se lidé mohou na sociální pracovníky obrátit v prostorách městského úřadu ve Vodní ulici v úřední hodiny. Ty jsou v pondělí a středu od 8.00 do 12.00 a od 13.00 do 17.00 hodin, ve čtvrtek pak od 13.00 do 15.00 hodin.
Zdroj: MěÚ Krnov