ČR | Současnou situaci na trhu dodavatelů energií si ještě před nedávnem dokázal představit jen asi málokdo. Nedlouho po raketovém růstu cen první dodavatelé začali ukončovat činnost. Situace se mění velmi rychle, navíc vyznat se v oblasti energetiky není úplně jednoduché a spotřebitelé mohou velmi snadno udělat špatné rozhodnutí. Nabízíme proto desatero rad pro ty nejčastější situace při změně dodavatele energií.

Foto: ilustrační Pixabay

1. Po ukončení činnosti dodavatele bez elektřiny a plynu nezůstanete
Pokud váš dodavatele energií ukončil činnost, nestresujte se a zachovejte klidnou hlavu. Nehrozí, že byste zůstali ze dne na den bez dodávek elektřiny nebo plynu. Ani nemusíte ukončovat smlouvu s dosavadním dodavatelem. Toho automaticky nahradí dodavatel poslední instance (DPI). Ten vás během několika dnů po zahájení dodávek bude kontaktovat. Seznámí vás se zahájením, cenami a podmínkami dodávek. Počítejte s tím, že platby u DPI budou velmi vysoké.

2. Zdražení umožňuje odstoupit od smlouvy bez sankce
V případě, že stávající dodavatel „pouze“ mění jednostranně podmínky smlouvy, typicky zdražuje neregulovanou část ceny za plyn či elektřinu, můžete odstoupit od smlouvy s dodavatelem bez hrozby jakékoliv sankce. O chystané jednostranné změně Vás dodavatel musí adresně informovat 30 dní před její účinností. Adresné informování znamená zaslání zejména dopisu nebo SMS, neadresným informováním se rozumí umístění sdělení na webové stránky nebo vyvěšení na pobočce.

Pokud jste adresně a včas informovaní nejen o změně, ale i svém právu od smlouvy odstoupit, můžete od smlouvy odstoupit nejpozději desátý den před účinností změn. Než od smlouvy odstoupíte, porovnejte si nabídky různých dodavatelů. V současné době se nabídky rychle mění, většina nových nabídek bude dražší a někteří dodavatelé dokonce pozastavili příjem nových klientů. Jednejte uvážlivě.

3. Zjistěte si, v jaké lhůtě můžete vypovědět svou stávající smlouvu
Pokud jste právo odstoupit od smlouvy bez sankcí (bod 2.) nevyužili nebo chcete změnit dodavatele z jiného důvodu, než je zdražení, můžete smlouvu vypovědět. Zatímco smlouvu na dobu neurčitou lze vypovědět bez smluvní pokuty s tříměsíční výpovědní dobou, smlouvu na dobu určitou nelze vypovědět buď vůbec, anebo se smluvní pokutou ve výši několik tisíců korun.

Smluvní pokutu se můžete pokusit zpochybnit tím, že namítnete její neurčitost nebo nepřiměřenost, ovšem cesta je to náročná a s nejistým výsledkem.

Někteří dodavatelé požadují kromě smluvní pokuty zcela nesmyslně i náhradu škodu ve výši předpokládané spotřeby energií do konce původní smlouvy.

Informace o lhůtě k ukončení smlouvy a o hrozící smluvní pokutě požadujte od svého dodavatele v písemné formě, tedy alespoň e-mailem.

4. Nenechte se přesvědčit k unáhlené změně
Nejlepší nabídka za vámi nepřijde sama. Nepodepisujte žádné dokumenty podomním prodejcům energií, může se jednat o nevýhodnou smlouvu o dodávkách či přihlášku do pochybné aukce energií. Nikdy nejednejte pod tlakem a v časovém presu.

Stejně tak buďte obezřetní při telefonickém rozhovoru, vámi vyslovené slovo „ano“ může být účelově vyhodnoceno jako uzavření smlouvy.

5. Vyhledejte si nabídky dodavatelů
Nabídky dodavatelů můžete najít na jejich webových stránkách či si je vyžádat e-mailem nebo na pobočce. Využít můžete i srovnávač cen energií na stránkách Energetického regulačního úřadu. K ruce si vezměte vyúčtování – budete informace z něj potřebovat pro správné srovnání ceny. Pozor, i zde platí upozornění z bodu 2. Ceny a podmínky uvedené ve srovnání dodavatelů se rychle mění, proto si ověřte informace u konkrétních dodavatelů. Přepočítejte si cenu, kterou za energie zaplatíte – někteří dodavatelé například uvádějí protiprávně například ceny bez DPH. Ověřte si, zda konečná cena zahrnuje i stálou měsíční platbu (částka bez ohledu na spotřebu, např. dle typu jističe, administrativní poplatky atp.)

6. Čtěte (nejen) smlouvy
Smluvní pokuty by měly být obsaženy přímo v textu smlouvy. Další důležité závazky však mohou být obsaženy nejen ve smlouvě, ale i v obchodních podmínkách nebo cenících. Vše si tedy nechte předložit a pečlivě prostudujte. Nespoléhejte se jen na tvrzení dodavatele.

7. Pozor na další služby
Ověřte si, zda se podpisem smlouvy nezavazujete k placení dalších služeb, které nemusíte vůbec využít, jelikož jsou drahé nebo neznáte jejich rozsah. Jde zpravidla o různá pojištění nebo služby zámečníka, opraváře, elektrikáře a podobně.

8. Pozor při využití retenční nabídky stávajícího dodavatele
Pokud podáte ať už sami, či prostřednictvím nového dodavatele výpověď smlouvy, může vám stávající dodavatel nabídnout nižší cenu. To může být výhodné, ale dejte si pozor na to, v jaké fázi retenční nabídku od dodavatele přijmete. Pokud už jste podepsali smlouvu s jiným dodavatelem, může vám hrozit smluvní pokuta v řádech několika tisíců korun za nedodržení závazku vyplývajícího z nové smlouvy.

9. Unáhlený podpis? Máte právo na odstoupení
Pokud jste uzavřeli neuváženě smlouvu při podomním prodeji či po telefonu, můžete od ní podle zákona odstoupit ve lhůtě 14 dnů od jejího uzavření, případně ji vypovědět ve lhůtě do 15 dnů od zahájení dodávek od nového dodavatele. Tyto lhůty se prodlužují o dobu, po kterou jste nebyli poučeni o těchto právech, maximálně o rok. Vzor výpovědi naleznete například zde.

10. Pohlídejte si odečty a návaznost plateb a změňte platební pokyny
Nezapomeňte si změnit trvalé příkazy a SIPO k úhradě záloh novému dodavateli, aby byla zajištěna návaznost plateb. Ke dni, kdy přecházíte k novému dodavateli si vyfoťte stav elektroměru či plynoměru, abyste mohli zajistit samoodečty.

V případě, že dodavatel ukončí činnost a přecházíte k dodavateli poslední instance, doporučujeme další zálohy původnímu dodavateli neplatit. Je velmi pravděpodobné, že zákazníci mají v tomto ročním období přeplatky a zaplacení další zálohy by tento přeplatek jenom zvýšilo. Pozor, situace může být jiná u nových zákazníků, kteří končícímu dodavateli zatím žádnou zálohu nezaplatili. U těchto zákazníků by zřejmě bylo správné první zálohu zaplatit, aby si nevytvořili dluh.

V případě dotazů a potíží se obraťte na poradnu dTestu
Přidali jsme jako bonus jedenáctou radu, kam se obrátit v případě jakýchkoliv nejasností. Každý všední den mezi 9. a 17. hodinou můžete kontaktovat telefonickou poradnu časopisu dTest 299 149 009. Stížnosti a podněty spotřebitelů na protiprávní jednání dodavatelů je oprávněn řešit Energetický regulační úřad v rámci bezplatného mimosoudního řízení.

Zdroj: dTest