MSK | Po dvouleté koronavirové odmlce si opět zdravotnické záchranné služby po celé republice připomínají naplno Den linky 155. 

Foto: ZZS MSK

Přes milion událostí

Záchranné služby za loňský rok evidují v součtu přes 1 012 000 událostí, kdy po vytočení tísňové linky 155 vyjížděly k pacientům záchranářské, případně i lékařské posádky. Oproti předchozímu roku je to přibližně pětiprocentní nárůst, navíc v náročných podmínkách protiepidemických opatření.

Linka 155 – spojení se zdravotníky za pár sekund

Po vytočení čísla 155 je volající během několika sekund spojen s profesionálními zdravotníky na zdravotnickém operačním středisku příslušné zdravotnické záchranné služby, kterých je v republice celkem 14, jedna v každém kraji a v hlavním městě. Dispečeři a dispečerky volajícímu poradí, jak účinně pomoci sobě nebo druhým, a v případě potřeby na místo vyšlou posádky záchranné služby. Výjezdových skupin je v České republice bezmála 600 a k pacientům vyráží z 315 základen. V průměru v České republice vyjede z některé základny posádka každou půl minutu.

Krajské zdravotnické operační středisko v Ostravě

Operátorky a operátoři KZOS Moravskoslezského kraje vedli v období uplynulého roku okolo půl milionu hovorů, tedy více než třináct set denně. Na tísňových linkách ZZS přitom proběhlo více než 203 tisíc volání. V každé směně zdravotnického operačního střediska je během dne celkem minimálně osm pracovníků. Přestože jsou role jednotlivců ve směně operátorů rozděleny, zodpovědnost každého z nich je veliká. V rámci KZOS Ostrava pracují celkem čtyři desítky operátorů, kteří ve čtyřech směnách zajišťují veškerý provoz operačního střediska. 

Novinky aplikace Záchranka

V souvislosti se Dnem linky 155 představí už v pátek 13. 5. aplikace Záchranka své inovace, mezi které patří hlavně vytvoření ukrajinské a vietnamské jazykové verze, na kterých se podíleli dobrovolníci z těchto komunit. Majitelé chytrých telefonů si mohou tuto aplikaci nainstalovat zdarma. Jejím prostřednictvím v případě nouze odešlou svou aktuální polohu a zároveň kontaktují záchrannou službu, což je zejména v situacích, kdy volající neví, kde se nachází, neocenitelná věc.

Zdroj: ZZS MSK