VRBENSKO | Ochrana proti podjetí je zatím jedinou známou možností, jak svodidla změnit, aby byla pro motorkáře bezpečnější. Po přidání dalšího pásu, který vyplní prostor mezi svodidlem a zemí, se následky úrazů při dopravních nehodách zmírní. Další motorkářské svodidla se nachází na silnici II/451 mezi obcemi Pocheň – Karlovice na Vrbensku. 

Foto: Radek Podstawka

Hlavním bezpečnostním prvkem na silnici je slušné chování účastníků silničního provozu. Tento faktor je ovšem tím nejméně spolehlivým. Proto je nutno dbát na pasivní bezpečnost pozemních komunikací. Tu ve velké míře zajišťují právě svodidla. Silniční svodidla pomáhají snižovat počet smrtelných a vážných dopravních nehod, jsou totiž instalována na rizikové úseky či silnice, kde se v blízkosti nachází pevná překážka například strom.

„Největší zábavou pro motocyklisty při jízdě není rovná silnice, ale projíždění zatáček. Příčinou nehod v zatáčkách je nedostatečná zkušenost řidičů motocyklů. V podstatě téměř každý je u nás samouk a potřebné zkušenosti motorkáři získávají až v ostrém provozu. Osazování zatáček speciálními svodidly prosazují dlouhodobě sami motorkáři, kterým v případě smyku normální svodidla způsobují těžká zranění a mnohdy i smrt. Nejčastěji totiž pevné sloupky amputují motorkářům horní nebo dolní končetiny,” uvedl Radek Podstavka, náměstek hejtmana pro dopravu.

„Plán instalace bezpečnějších svodidel na hlavních tazích, která navíc dokážou zachytit před zřícením do údolí osobní i nákladní auta, se projednávají i se zástupci policie ČR. Přitom nehody motorkářů do svodidel patří k těm více častým a často s tragickými následky,” sdělil dále,” náměstek hejtmana pro dopravu.

Instalací na nových úsecích motosvodidel se můžu v budoucnu projevit v poklesu nehodovosti motorkářů, díky spodní pásnici by skutečně mohla zajistit vyšší pasivní bezpečnost motocyklistů.

„První zařízení, která už z dálky navozují dojem odolné fyzické bariéry se instalovaly na úseku silnice II/452 Karlovice – Pustá Rudná o délce 1000 m v loňském roce. V letošním roce se pokračovalo na stejné silnici o délce 250 m a zároveň také na silnici II/451 Pocheň – Karlovice 250 m. Moravskoslezský kraj i do budoucna plánuje instalací motosvodidel a nejen na již zmiňovaných úsecích silnic v našem kraji,” řekl závěrem Podstavka.

Foto: Radek Podstawka

Foto: Radek Podstawka