Ministerstvo zdravotnictví představilo upravený centrální rezervační systém, který reaguje na situaci s nedostatečnými dodávkami vakcín ze strany dodavatelů. Oproti původní verzi si zájemci o očkování mohou od 22. ledna konkrétní termín rezervovat až v momentě, kdy na jejich vybraném očkovacím místě budou dostupné vakcíny, o čemž budou informováni prostřednictvím SMS. Nadále platí, že se přes web registrace.mzcr.cz aktuálně hlásí lidé starší 80 let. S přihlašováním jim mohou pomoci další osoby, například příbuzní, praktičtí lékaři nebo lékárníci. V případě, že se nemají na koho obrátit, pomohou jim s rezervací i operátoři linky 1221.
Centrální rezervační systém poskytuje zájemcům možnost registrace a rezervace k provedení očkování. Registrace je online registrační formulář pro osoby indikující jejich zájem a souhlas s očkováním, s nutným vyplněním údajů pro prioritizaci. Z registrace je vypočteno bodové skóre, které spolu s plánem dodávek vakcín určuje, kdy je osoba vyzvána k rezervaci na konkrétní termín.
„I nadále platí, že rezervační systém poskytuje rezervaci prvního i druhého termínu současně, a to včetně možnosti změny data i připomínek na jednotlivé návštěvy. To vše na jednom místě. Díky novému nastavení však zájemci budou přesně vědět, kdy si svůj termín mohou rezervovat,“ řekl ministr zdravotnictví Jan Blatný.
Nově registrace proběhne tak, že zájemce o očkování nejprve na webu při vstupu do formuláře zadá telefonní číslo, na které mu přijde kód PIN1 pro potvrzení, což je bezpečnostní opatření proti neoprávněnému přihlašování ze strany robotických počítačových programů. Přihlášený bude poté zadávat jméno, trvalé bydliště, rodné číslo a číslo a název své zdravotní pojišťovny. Vybere také preferované místo, kde se chce nechat očkovat. V momentě, kdy v tomto očkovacím místě bude volná kapacita, bude o tom informován prostřednictvím zaslaného kódu PIN2, který je jakousi vstupenkou do rezervačního systému. Zvací zprávy budou odesílány zájemcům postupně podle jejich věku a dostupnosti dávek vakcíny ve vybraném očkovacím místě. Bez zvací SMS není rezervace možná.
Po zadání PIN2 bude nově zájemce odkázán přímo na kalendář zvoleného očkovacího místa, kde si vybere z nabízených termínů očkování. Nebude tak již nutné přihlašovat se opakovaně k nalezení volných kapacit. Volbou prvního termínu (data a času) si zájemce zvolí termín aplikace 1. dávky očkovací látky. Termín aplikace 2. dávky zájemci o očkování systém přiřadí automaticky na ten samý čas, a to s rozestupem 28 dní. Po dokončení rezervace obdrží zájemce na jím uvedenou e-mailovou adresu dva samostatné e-maily potvrzující úspěšné dokončení rezervace – jeden na první a druhý na druhou dávku očkovací látky.
V případě, že zájemce potřebuje změnit očkovací místo, je nutné provést novou registraci.
Systém pracuje s dalšími informačními systémy resortu, např. ISIN, který je využíván k zaznamenání provedeného očkování a zároveň k vystavení certifikátu o provedeném očkování. Celkové řešení přináší lepší koordinaci a logistiku očkování na celostátní i krajské úrovni. Při přípravě nového systému tým využil zkušenosti s objednávkovým systémem pro antigenní testování obyvatel na koronavirus.
Centrální rezervační systém vychází ze zkušeností z plošného antigenního testování, jehož cílem je nabídnout zájemcům pohodlnou rezervaci termínů očkování a zároveň zpřístupnit rezervaci očkování v rámci jednotlivých krajů z jednoho místa.
Zdroj: MZČR