MSK | Na některé pozemní komunikaci je provoz řekněme slabý, je však mnoho silnic velmi frekventovaných, především ve městech a obcích. V místech vzájemného „setkání“ řidičů vozidel, chodců a cyklistů je samozřejmostí respektování stanovených pravidel. Všichni by ale měli vnímat i mnohé další souvislosti a svým chováním minimalizovat případné vzájemné kolize.
Brzo nadejde období, které s sebou ponese z pohledu provozu na pozemních komunikacích stále častější skloňování dvou slov: snížená viditelnost. Jedná se zejména o soumrak či svítání, silný déšť, sněžení, mlhu… Co připomenout chodcům a cyklistům, kteří jsou nejzranitelnějšími účastníky silničního provozu?
Zákon stanoví, že pohybuje-li se chodec mimo obec za snížené viditelnosti po krajnici nebo po okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením, je povinen mít na sobě prvky z retroreflexního materiálu umístěné tak, aby byly viditelné pro ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.
Zákon hovoří o místě mimo obec, ale uvedené lze doporučit rovněž pro pohyb po komunikaci v obci. Důležitost užívání reflexních a retroreflexních prvků, současně i správnost jejích používání, je více než zřejmá. Pro řidiče se chodec, který prvky řádně užije, stává „viditelný“ a může na jeho pohyb po komunikaci včas zareagovat. Učiňte tedy maximum pro své bezpečí a bezpečí vašich dětí, u kterých by užívání retroreflexnch prvků mělo být naprostou samozřejmostí.
Cyklisté, stejně jako chodci, nejsou oproti řidičům vozidel chráněni deformačními zónami, bezpečnostními pásy a dalšími prvky pasivní bezpečnosti. Rovněž u cyklistů je tak zapotřebí, aby byli pro řidiče „viditelní“ z dostatečné vzdálenosti. Jízdní kolo by mělo mít prvky povinné výbavy, jejíž součástí jsou rovněž odrazky umístěné na stanovených místech kola.
Za snížené viditelnosti je povinností kromě jiného mít vepředu světlomet a vzadu svítilnu (samozřejmě funkční). Zvýšení vlastní bezpečnosti při jízdě lze dosáhnout díky dalším reflexním prvkům, které umístíte na oděv, batoh a podobně. Není od věci připomenout, že užití cyklistické přilby je povinné pro osoby do 18 let. Avšak sdělení pro osoby starší 18 let je zřejmé – zvažte také užití přilby při jízdě na kole.
Zdroj: Policie ČR