ČR | Ministerstvo iniciovalo zřízení dvou linek nabízejících první psychickou pomoc. Jedna z nich již téměř týden funguje pod číslem 1212 (volba 5) a je určena všem občanům. Druhá byla spuštěna včera a poskytuje své služby výhradně pracovníkům ve zdravotnictví.
Smyslem linky pro zdravotníky je pomoci jim zvládnout jejich stresové zatížení v souvislosti s koronavirem. Výhoda telefonické formy poskytované služby je její okamžitá dostupnost, a to i v době, kdy je pracovník na pracovišti a má jen krátký časový prostor v klidu hovořit.
Linku kolegiální podpory mohou kontaktovat pracovníci ve zdravotnictví, na něž doléhá aktuální krizová situace. Jde přitom nejen o ty, kteří jsou zapojeni do přímé péče o pacienty, ale také o vedoucí pracovníky, operátory tísňových linek či farmaceuty. Na ty všechny je v těchto dnech kladena vysoká profesní zátěž a mohou být konfrontováni s duševně náročnými událostmi při výkonu své práce. Ministerstvo rozeslalo nemocnicím i střediskům zdravotnické záchranné služby dopis s podrobnou informací k využití linky, další zdravotníci budou obeznámeni pomocí letáků distribuovaných elektronicky i v papírové podobě pracovníky Systému psychosociální intervenční služby, kteří provoz linky zajišťují. Kontakty na linku budou moci najít také v sekci „Pro zdravotníky“ na webu Ministerstva zdravotnictví ke koronaviru.
„Jsou to právě zdravotníci, kteří jsou nyní v první linii. Ošetřují pacienty s infekcí, tudíž je u nich zvýšené riziko vlastní nákazy, starají se o velké množství nemocných, pracují přesčas a s nutností rychlé reakce a adaptace na změny v pracovním režimu. Je na ně kladena velká zodpovědnost a tlak. Děkuji jim z celého srdce za jejich odvahu a empatii, se kterou ke své práci přistupují, bez nich bychom to nezvládli a právě jim vděčíme za mnohé. Linka kolegiální podpory je tady pro ně, v nepřetržitém provozu,“ uvádí ke spuštění linky ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.
Stejně jako ostatní lidé, mohou mít i pracovníci ve zdravotnictví obavy o zdraví svých blízkých, vnímat frustraci z nemožnosti postarat se o potřeby vlastních partnerů, dětí či rodičů. Účelem linky kolegiální podpory je poskytnout pracovníkům ve zdravotnictví bezpečný prostor pro podpůrný rozhovor, předat jim základní doporučení ohledně zvládnutí jejich stresového zatížení a pomoci jim s obavami, frustrací, emocemi, naplněním základních potřeb.
Výhoda telefonické formy poskytované služby je její okamžitá dostupnost, a to i v době, kdy je pracovník právě na pracovišti a má krátký časový prostor s někým v klidu hovořit. Linka je anonymní a hovory samozřejmě nejsou monitorovány.
Po vytočení čísla je volající zdravotník spojen s pracovníkem linky, který mu nabídne kolegiální první psychickou podporu. K dispozici jsou zde zdravotničtí peeři a psychologové Systému psychosociální intervenční služby (SPIS), kteří jsou připraveni být nápomocni v krizových situacích. Dostupnost této linky je nepřetržitá.
Kromě této linky již několik dní funguje pod Ministerstvem zdravotnictví linka první psychické pomoci pro veřejnost pod číslem 1212 (volba 5). Linka nabízí občanům možnost promluvit si s odborníkem, který úzkostem volajícího a s nimi spojenými starostmi porozumí a bude spolu s ním hledat řešení a úlevu. Linku první psychické pomoci mohou využít lidé, na které doléhá aktuální krizová situace, vyvolaná ohrožením zdravotní povahy. Volat tedy mohou ti, jež cítí strach z nemoci, či nákazy, obtížně zvládají karanténu, mají pocity bezmoci, těžce nesou izolaci, potřebují podporu při zvládnutí akutního stresu, cítí hněv nebo zklamání v souvislosti se současnou situací, kterou prožívají.
Zdroj: MZČR