ČR | Také se vám stalo, že jste v poštovní schránce nalezli obálku s dopisem, který Vás informoval o statisícové výhře? Právě takové dopisy slibující neuvěřitelné výhry stále chodí zejména starším spotřebitelům. Firmy tímto způsobem oslovují zejména zákazníky, kteří si od nich v minulosti již někdy něco objednali, například na základě reklamy v magazínech, z katalogu apod. Vypadá to velmi jednoduše a lákavě.
Dopis mimo jiné oznamuje, že si postačí pouze objednat zboží z přiloženého katalogu a výhra je vaše. „Po potvrzení objednávkového kupónu a kupónu přijetí 1. ceny připíšeme ve prospěch Vašeho účtu 300 tisíc Korun.“ V jiném dopise spotřebitelům se zase píše: „Pokud Vám přišly tyto dokumenty, stačí pouze, aby Vaše odpověď přišla v požadovaných lhůtách, a získáte poukázku na 1. cenu ve výši jeden a půl milionů Korun.“ Nešetří se slovy jako „zaručeno“, „ověřeno“, „garantovaný šek“, „doklad pro výplatu“ apod. Jméno adresáta je neustále uváděno ve spojitosti s vyplacením výhry. V lidech po obdržení takového dopisu začne postupně narůstat pocit nervozity. Po několikerém pročtení sugestivního dopisu dospějí někteří k rozhodnutí, nenechat údajnou výhru propadnout. Výherní kupón je však zpravidla spojen s objednávkovým formulářem, jehož odeslání je klíčem k výhře!
Trik může spočívat také v tom, že ve formuláři je již jeden z produktů předvyplněný. Vidina „zaručené“ výhry je pro řadu lidí natolik lákavá, že neodolají a z přiloženého katalogu si tedy zboží objednají. Marně pak čekají na výhru, přijde jim pouze objednané zboží. Zklamání je pak o to větší, když zjistí, že místo peněz na účtu mají doma předražené zboží, které původně ani nechtěli či nepotřebovali. Může se jednat o „zázračné pilulky na hubnutí, krémy na vrásky či další předražené doplňky stravy“.
SOS MaS, z.s.apeluje na spotřebitele, aby se nenechali na podobné dopisy nachytat. Měli by být obezřetní ke všem podezřelým zásilkám slibujícím zaručené výhry podmíněné nákupem. S podobnými praktikami se spotřebitelé potýkají již řadu let a vypadá to, že to jen tak neskončí i přes nemalé pokuty od České obchodní inspekce, udělené dotčeným firmám. Z pohledu zákona se totiž jedná o zakázanou agresivní obchodní praktiku, kterou se neseriózní prodejci snaží manipulovat se spotřebiteli a donutit je k uzavření kupní smlouvy, kterou by za jiných okolností neuzavřeli.
Falešné výhry je potřeba odlišovat od seriózních spotřebitelských soutěží, které sice také mohou ovlivnit chování spotřebitelů, ale u nichž je spotřebitel dopředu srozumitelně seznámen se všemi podmínkami soutěže a ví, že jeho případná výhra v soutěži není jistá a závisí na náhodě.
Zakázanou je naopak praktika, kdy prodejce vytváří u spotřebitele klamný dojem, že spotřebitel již vyhrál nebo vyhraje, popřípadě že vyhraje cenu nebo jinou výhru, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoli ve skutečnosti žádná taková cena ani obdobná výhra neexistuje nebo pro získání ceny nebo jiné obdobné výhry musí spotřebitel vynaložit finanční prostředky nebo mu vznikají výdaje.
Spotřebitelé by měli vzít rozum do hrsti, zvážit všechny okolnosti a konkrétní produkt si vždy raději kupovat kvůli němu samotnému, nikoliv kvůli slibované výhře.
Zdroj: Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska z.s.