ČR | Řada projektů s opakovaně použitelnými obaly ukazuje, že se v České republice nejedná pouze o módní trend způsobený novou evropskou legislativou. Nejde jen o jednorázové události, trvale jsou k mání na téměř 350 místech a na dočasných akcích fungují již sedm let.

Foto: STA Bruntálsko

Iniciativy jako NickNack, Otoč kelímek, Gocup, Vratné misky nebo Rekrabička mají své příznivce po celé republice. Na festivalech jako Hip Hop Kemp nebo Colours of Ostrava, ale i mnoha dalších se již řadu let napijete z kelímků na studené nápoje české značky NickNack či dalších výrobců. Za první nádobku zaplatíte zálohu, vyměníte ji při koupi dalšího drinku, který rovnou dostanete v čistém kelímku, a záloha se vám vrátí, když přinesete poslední takto použitý kelímek v nepoškozeném stavu. Nejedná se pouze o jednorázové či dočasné akce. Obdobnou praxi zavedli v pražských kinech Aero, Oko a Světozor, v Safari parku ve Dvoře Králové či na koupališti v Bystřici pod Hostýnem.

Podobně funguje systém Otoč kelímek, do kterého je zapojeno 316 prodejních míst na teplé nápoje, nebo Gocup spojující zatím šest kaváren. Nádobku vyměníte za plnou nebo vrátíte v kterémkoliv z podniků, i když jste za ni zálohu zaplatili jinde.

Od letošního roku si mohou zákazníci odnést jídlo v zálohovaném nádobí z projektu Vratné misky z 16 restaurací v Brně, Olomouci, Plzni či Praze a v kterékoliv z nich jej pak vyměnit či vrátit. Uzavíratelná nádobka poslouží spotřebitelům až pětsetkrát a dostanou ji za vratnou zálohu 150 Kč. Stejně funguje program Rekrabička. Je rozšířený do 10 brněnských a 4 pražských podniků a záloha je 50 Kč. Jsou rovněž místa, která mají vlastní vratné nádobí, aniž by byla součástí větších projektů.

Do programů spojených s potravinovými a nápojovými obaly pro opakované použití se mohou kdykoliv zapojit nejen další prodejci, ale rovněž organizátoři jakýchkoli akcí včetně soukromých. Výrobci nabízejí různé barvy, velikosti či potisk na přání.

Zdroj: dTest