ČR | Řada projektů s opakovaně použitelnými obaly ukazuje, že se v České republice nejedná pouze o módní trend způsobený novou evropskou legislativou. Nejde jen o jednorázové události, trvale jsou k mání na téměř 350 místech a na dočasných akcích fungují již sedm let.
Iniciativy jako NickNack, Otoč kelímek, Gocup, Vratné misky nebo Rekrabička mají své příznivce po celé republice. Na festivalech jako Hip Hop Kemp nebo Colours of Ostrava, ale i mnoha dalších se již řadu let napijete z kelímků na studené nápoje české značky NickNack či dalších výrobců. Za první nádobku zaplatíte zálohu, vyměníte ji při koupi dalšího drinku, který rovnou dostanete v čistém kelímku, a záloha se vám vrátí, když přinesete poslední takto použitý kelímek v nepoškozeném stavu. Nejedná se pouze o jednorázové či dočasné akce. Obdobnou praxi zavedli v pražských kinech Aero, Oko a Světozor, v Safari parku ve Dvoře Králové či na koupališti v Bystřici pod Hostýnem.
Podobně funguje systém Otoč kelímek, do kterého je zapojeno 316 prodejních míst na teplé nápoje, nebo Gocup spojující zatím šest kaváren. Nádobku vyměníte za plnou nebo vrátíte v kterémkoliv z podniků, i když jste za ni zálohu zaplatili jinde.
Od letošního roku si mohou zákazníci odnést jídlo v zálohovaném nádobí z projektu Vratné misky z 16 restaurací v Brně, Olomouci, Plzni či Praze a v kterékoliv z nich jej pak vyměnit či vrátit. Uzavíratelná nádobka poslouží spotřebitelům až pětsetkrát a dostanou ji za vratnou zálohu 150 Kč. Stejně funguje program Rekrabička. Je rozšířený do 10 brněnských a 4 pražských podniků a záloha je 50 Kč. Jsou rovněž místa, která mají vlastní vratné nádobí, aniž by byla součástí větších projektů.
Do programů spojených s potravinovými a nápojovými obaly pro opakované použití se mohou kdykoliv zapojit nejen další prodejci, ale rovněž organizátoři jakýchkoli akcí včetně soukromých. Výrobci nabízejí různé barvy, velikosti či potisk na přání.
Zdroj: dTest