MSK | V poslední době se v Moravskoslezském kraji opět množí případy sražení chodců, kteří buď nebyli vůbec vidět, nebo nedávali dostatečný pozor při přecházení vozovky.
Velmi často se stává, že řidič jedoucího vozu ve tmě zpozoruje tmavou a téměř neviditelnou postavu pohybující se po krajnici doslova na poslední chvíli. V lepším případě se řidič osobě stihne vyhnout, v tom horším může dojít ke srážce, protože na úhybný manévr je již pozdě. V těchto chladných měsících proto probíhají napříč Moravskoslezským krajem dopravně preventivní akce Policie ČR, které jsou na viditelnost a ohleduplnost chodců a řidičů zaměřené.
Řidič motorového vozidla by se měl chovat obezřetně, ohleduplně, být pozorný a především soustředěný na jízdu. Zimní období sebou přináší sníženou viditelnost – podle zákona jde o situaci, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty v době od soumraku do úsvitu, za mlhy, sněžení nebo hustého deště.
Je potřeba si také připomenout, že řidiči mají často problém s použitím mlhových světel. Mívají je zapnutá v případech, kdy to není potřeba, a oslňují tak řidiče ostatních vozidel. Někteří řidiči naopak mlhová světla nevyužívají za snížené viditelnosti vůbec, a mohou tak být v dané chvíli pro ostatní účastníky silničního provozu takřka neviditelní, což je velmi nebezpečné. Správné užití mlhových světel definuje zákon: přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, hustého sněžení nebo hustého deště, zadní pak musí řidič těchto podmínek užít vždy. Mlhovky nemusí mít řidič zapnuté, pokud jede v proudu souvisle pomalu jedoucích vozidel nebo stojí v koloně. V obou případech však řidič musí před vypnutím světel zkontrolovat, zda právě on není v koloně posledním vozidlem, a zda proto nehrozí, že by do něj zezadu nabouralo přijíždějící vozidlo. Platí to při jízdě mimo obec, tak i v obci.
Bohužel stále se najde mnoho chodců a cyklistů, kteří nepoužívají reflexní prvky a nevolí správnou barevnost svého oděvu. Oblečení v červené a modré barvě je pro řidiče viditelné přibližně na 20 metrů, přičemž při rychlosti vozidla 50 km/h na suchém povrchu silnice je potřeba k zastavení vozidla asi 30 metrů. Vzdálenost je samozřejmě ovlivněna například počasím, povrchem silnice, stavem vozidla, kvalitou pneumatik, nebo kondicí, bdělostí a zkušenostmi řidiče. Vzdálenost, na kterou je chodec za snížené viditelnosti vidět, lze pomocí reflexních prvků několikanásobné zvýšit, a to až na 200 m. Na použití těchto prvků pamatuje i zákon, který chodcům přímo nařizuje povinnost mít na sobě reflexní prvky, pokud se za snížené viditelnosti pohybují mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Doplňky z reflexních materiálů je nejlepší umístit na pohyblivých částech těla, ideálně nad zápěstím a nad kotníkem.
Na zvýšenou ohleduplnost a bezpečnost by měli řidiči a chodci dbát také na přechodech pro chodce a v jejich blízkosti. V posledních týdnech bohužel došlo v Moravskoslezském kraji na přechodech pro chodce hned k několika dopravním nehodám, během kterých byl sražen chodec. Je potřeba si uvědomit, že neplatí a nikdy neplatilo pravidlo absolutní předností chodce. Abychom mohli přejít vozovku bezpečně, je nutné vnímat okolní dění, tedy navázat oční kontakt s řidičem. Je nezbytné se pořádně rozhlédnout na obě strany, a pokud se na silnici nachází dva jízdní pruhy pro jeden směr jízdy, ověřit si, zda vás řidič v druhém pruhu také vidí.
Všichni účastníci silničního provozu si musí uvědomit, že musí být opatrní a ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu a zbytečně neohrozit svůj i jejich život a zdraví.
Zdroj: Policie ČR