MSK | V poslední době se v Moravskoslezském kraji opět množí případy sražení chodců, kteří buď nebyli vůbec vidět, nebo nedávali dostatečný pozor při přecházení vozovky.

Foto: Policie ČR

Velmi často se stává, že řidič jedoucího vozu ve tmě zpozoruje tmavou a téměř neviditelnou postavu pohybující se po krajnici doslova na poslední chvíli. V lepším případě se řidič osobě stihne vyhnout, v tom horším může dojít ke srážce, protože na úhybný manévr je již pozdě. V těchto chladných měsících proto probíhají napříč Moravskoslezským krajem dopravně preventivní akce Policie ČR, které jsou na viditelnost a ohleduplnost chodců a řidičů zaměřené.

Řidič motorového vozidla by se měl chovat obezřetně, ohleduplně, být pozorný a především soustředěný na jízdu. Zimní období sebou přináší sníženou viditelnost – podle zákona jde o situaci, kdy účastníci provozu na pozemních komunikacích dostatečně zřetelně nerozeznají jiná vozidla, osoby, zvířata nebo předměty v době od soumraku do úsvitu, za mlhy, sněžení nebo hustého deště.

Je potřeba si také připomenout, že řidiči mají často problém s použitím mlhových světel. Mívají je zapnutá v případech, kdy to není potřeba, a oslňují tak řidiče ostatních vozidel. Někteří řidiči naopak mlhová světla nevyužívají za snížené viditelnosti vůbec, a mohou tak být v dané chvíli pro ostatní účastníky silničního provozu takřka neviditelní, což je velmi nebezpečné. Správné užití mlhových světel definuje zákon: přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, hustého sněžení  nebo hustého deště, zadní pak musí řidič těchto podmínek užít vždy. Mlhovky nemusí mít řidič zapnuté, pokud jede v proudu souvisle pomalu jedoucích vozidel nebo stojí v koloně. V obou případech však řidič musí před vypnutím světel zkontrolovat, zda právě on není v koloně posledním vozidlem, a zda proto nehrozí, že by do něj zezadu nabouralo přijíždějící vozidlo. Platí to při jízdě mimo obec, tak i v obci.

Bohužel stále se najde mnoho chodců a cyklistů, kteří nepoužívají reflexní prvky a nevolí správnou barevnost svého oděvu. Oblečení v červené a modré barvě je pro řidiče viditelné přibližně na 20 metrů, přičemž při rychlosti vozidla 50 km/h na suchém povrchu silnice je potřeba k zastavení vozidla asi 30 metrů. Vzdálenost je samozřejmě ovlivněna například počasím, povrchem silnice, stavem vozidla, kvalitou pneumatik,  nebo kondicí, bdělostí a zkušenostmi řidiče. Vzdálenost, na kterou je chodec za snížené viditelnosti vidět, lze pomocí reflexních prvků několikanásobné zvýšit, a to až na 200 m. Na použití těchto prvků pamatuje i zákon, který chodcům přímo nařizuje povinnost mít na sobě reflexní prvky, pokud se za snížené viditelnosti pohybují mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením. Doplňky z reflexních materiálů je nejlepší umístit na pohyblivých částech těla, ideálně nad zápěstím a nad kotníkem.

Na zvýšenou ohleduplnost a bezpečnost by měli řidiči a chodci dbát také na přechodech pro chodce a v jejich blízkosti. V posledních týdnech bohužel došlo v Moravskoslezském kraji na přechodech pro chodce hned k několika dopravním nehodám, během kterých byl sražen chodec. Je potřeba si uvědomit, že neplatí a nikdy neplatilo pravidlo absolutní předností chodce. Abychom mohli přejít vozovku bezpečně, je nutné vnímat okolní dění, tedy navázat oční kontakt s řidičem. Je nezbytné se pořádně rozhlédnout na obě strany, a pokud se na silnici nachází dva jízdní pruhy pro jeden směr jízdy, ověřit si, zda vás řidič v druhém pruhu také vidí.

Všichni účastníci silničního provozu si musí uvědomit, že musí být opatrní a ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu a zbytečně neohrozit svůj i jejich život a zdraví.

Zdroj: Policie ČR