ČR |  Se startem nového roku začne platit novela upravující povinnosti zaměstnavatele při pracovních úrazech, která hlášení pracovních úrazů umožní od 1. ledna 2026 pouze elektronicky, a to prostřednictvím Portálu inspekce práce.  Od 1. 1. 2026 tedy nebude možné pracovní úrazy ohlašovat prostřednictvím datových schránek, e-mailu či poštovních služeb. Cílem digitalizace hlášení pracovních úrazů je omezení administrativní zátěže a zvýšení přehlednosti pro zaměstnavatele, a také sjednocení nahlašovaných údajů o pracovních úrazech.

Foto: ilustrační Pixabay

Za zaměstnavatele se budou přihlašovat do portálu inspekce práce jejich statutární zástupci, a to jednoduše prostřednictvím státních prostředků, bankovní identity, MojeID nebo I. CA Identity. Statutární zástupce zaměstnavatele může už nyní v portálu zplnomocnit (přidat) další fyzické osoby k zastupování zaměstnavatele v portálu. Portál je dostupný jednoduše přes www.suip.cz, případně na tomto odkazu: https://www.mpsv.cz/app/suip-portal/. Již nyní je na něm možné využít poradenství v pracovněprávních otázkách, případně podat podnět ke kontrole či zažádat o vydání potvrzení o neuložení sankce. Vše probíhá online prostřednictvím přehledných formulářů. Samotné hlášení pracovních úrazů bude zpřístupněno od 1. 1. 2026.

Po přihlášení do portálu budou zaměstnavatelé schopni:

    • ohlásit pracovní úraz na příslušný úřad (oblastní inspektorát práce/obvodní báňský úřad),
    • vyplnit a zaslat záznam o pracovním úrazu na příslušný úřad (oblastní inspektorát práce/obvodní báňský úřad),
    • uložit a vytisknout záznam o pracovním úrazu,
    • aktualizovat data v již odeslaném záznamu o pracovním úrazu,
  • mít přehled o všech pracovních úrazech zaměstnavatele na jenom místě.

Nejaktuálnější informace o změnách v povinném hlášení pracovních úrazů naleznete vždy na webu SUIP ZDE.

 

Digitalizace agendy inspekce práce

Online hlášení pracovních úrazů prostřednictvím Portálu inspekce práce je zprovozněno v rámci 3. etapy procesu digitalizace agendy Státního úřadu inspekce práce. Portál, zpřístupněný veřejnosti na konci srpna 2025 v rámci 2. etapy digitalizace, usnadňuje komunikaci mezi zaměstnanci, zaměstnavateli a orgány inspekce práce. Umožňuje vyřídit vybranou agendu inspekce práce z pohodlí domova, bez nutnosti navštívit nejbližší pobočku. Online lze momentálně využít poradenství v pracovněprávních otázkách, je možné takto podat podnět ke kontrole či zažádat o vydání potvrzení o neuložení sankce.

V 1. etapě digitalizace agend inspekce práce už byl v loňském roce zprovozněn Registrační portál pro vysílání pracovníků, který přinesl zjednodušení procedury ohlašování vysílání pracovníků v kontextu směrnice 96/71/ES o vysílání pracovníků v rámci EU. Tuto agendu původně pracně vyřizovali zaměstnanci Úřadu práce, nyní se tak děje zcela automaticky prostřednictvím registračního portálu umístěného na webových stránkách inspekce práce. 

 

O Státním úřadu inspekce práce (SÚIP)

Státní úřad inspekce práce je orgán státní správy, jehož úkolem je kontrola dodržováni povinností plynoucích z pracovněprávních předpisů, včetně předpisů o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci. SÚIP má své sídlo v Opavě a je řízen Ministerstvem práce a sociálních věcí České republiky. Pod SÚIP spadá 8 oblastních inspektorátů práce: OIP Hlavní město Praha, OIP Středočeský kraj, OIP Jihočeský kraj a Vysočina, OIP Plzeňský a Karlovarský kraj, OIP Ústecký a Liberecký kraj, OIP Královéhradecký a Pardubický kraj, OIP Jihomoravský a Zlínský kraj, OIP Moravskoslezský a Olomoucký kraj. Kromě kontrol patří k základním úkolům Úřadu i inspektorátů poradenská, konzultační a osvětová činnost. Činnost SÚIP a inspektorátů se řídí zákonem č. 251/2005 Sb., o inspekci práce.

Zdroj: Richard Kolibač, tiskový mluvčí SÚIP