ČR | Čeští spotřebitelé se každoročně těší na povánoční slevy a výprodeje. Jak ale ukazují zkušenosti pozornějších zákazníků a šetření prováděná dozorovými orgány, deklarované slevy často žádnými slevami nejsou. Co je dobré mít na paměti, abychom „výhodné“ koupě posléze nelitovali? Na co si dát pozor, abychom díky slevám opravdu ušetřili?
Češi slevy milují a prodejci to dobře vědí. Povánočních slev využívají především ti, kteří pod stromečkem našli hotovost nebo poukaz na nákup. Slevy jsou pro zákazníky velkým lákadlem a bohužel se mezi prodejci najdou i tací, kteří této „nákupní horečky“ zneužívají.
Sleva jen naoko je nejčastějším trikem. Pozor si zákazníci musí dávat na falešné slevy. Kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu. Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik a jsou tedy v rozporu se zákonem.
Láká-li obchodník na slevy, musí být na zboží vždy uvedena jeho konečná cena a vyčíslení slevy na haléř sedět. Pokud čísla na cenovce nesedí, podejte podnět k prošetření České obchodní inspekci. Klamání spotřebitelů může obchodníka vyjít na pokutách dost draho.
Výkladní skříně mohou mást. Příliš nevěřte výlohám, které lákají na krachy cen, totální výprodeje a slevy 80 %. Když se důkladně zadíváte na reklamu, bude často před číslicí malinkaté slovíčko „až“. Konkrétního zboží s tak velkou slevou rozhodně nebude plná prodejna a spíše budete mít problém zjistit, co konkrétně je tolik zlevněné.
A jak je to se zárukou na zlevněné zboží? Můžete se setkat s tvrzením, že na zlevněný sortiment neplatí záruka, případně je omezena. Nic takového není možné, i na zboží zakoupené ve slevě platí zákonná záruka 24 měsíců. Výjimkou je situace, kdy byl výrobek zlevněný kvůli nějaké vadě – pro takovou vadu pak zboží samozřejmě reklamovat nelze, na všechny ostatní vady daného zboží ovšem záruka platí. O důvodu takové slevy musí být zákazník při nákupu informován a tato skutečnost by měla být potvrzena i na dokladu o koupi.
Pozor si dejte také na akce typu 3+1 zdarma. Obchodník může v případě reklamace tvrdit, že na kus „zdarma“ se záruka nevztahuje. Je pravda, že záruka se vztahuje pouze na zboží, za které jste zaplatili; vždy je ovšem nutné určit, který kus je tím „darem“. Není-li možné jednotlivé kusy od sebe odlišit, jedná se jen o množstevní slevu a reklamovat můžete každý kus zboží zvlášť.
I když to mnohdy není jednoduché, je dobré nepodlehnout tlaku rádoby výhodných nabídek a každý nákup pečlivě uvážit. Pokud máte pocit, že vás obchodník klame prezentovanou slevou, můžete se poradit v naší spotřebitelské poradně.
Zdroj: dTest