ČR | Již dva roky si občané mohou ušetřit návštěvu úřadu a požádat o nový řidičský průkaz z pohodlí domova on-line. Takzvané ePodání od té doby využilo více než 64 000 řidičů, kteří o řidičský průkaz zažádali prostřednictvím Portálu občana nebo Portálu dopravy, spuštěného vloni v prosinci. Nejvíce možnost e-Podání využívají řidiči v Praze, Brně a Plzni.
„Elektronická žádost o řidičský průkaz patří mezi vlajkové lodě digitalizace dopravních agend. Každý týden ušetříme cestu na úřad více jak tisíci řidičům a zájem setrvale narůstá. Během dvou let jsme významně rozšířili možnosti elektronické žádosti, nyní lze podat elektronicky žádost o výměnu řidičského průkazu i z důvodu odcizení, ztráty či změny osobních údajů. U všech těchto situací lze rovněž zažádat o zrychlené vydání do 5 pracovních dnů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Přes Portál občana bylo za přibližně rok a půl, tedy od 1. června 2021 do začátku prosince 2022, podáno více než 40 000 žádostí, přes Portál dopravy za 6 měsíců přes 23 000 žádostí.
Elektronická žádost o řidičský průkaz byla také opakovaně oceněna odbornou veřejností. V roce 2022 získala čestné uznání projektu Český zavináč, v roce 2021 pak byl projekt oceněn jako úspěšný projekt eGovernmentu.
V rámci ePodání lze žádost poslat s využitím datové schránky elektronicky přes Portál dopravy, případně zprostředkovaně přes Portál občana. Výměna je zdarma, nový řidičský průkaz si řidič může vyzvednout na kterémkoliv z 206 obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Požádat o nový doklad z důvodu vypršení platnosti je možné nejdříve 90 dnů před koncem jeho platnosti.
Na Portál dopravy se lze přihlásit například prostřednictvím mobilního klíče eGovernmentu, bankovní identity či eObčanky. Portál zobrazí formulář, na kterém jsou předvyplněny údaje z centrálního registru řidičů. V žádosti si řidič vybere jakýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností, kde si nový řidičský průkaz vyzvedne. Součástí předvyplněných údajů je i nejaktuálnější fotografie a digitalizovaný obraz podpisu z vybraných registrů státu.
Při podání žádosti je možné vybrat si rovněž zasílání notifikací o schválení či zamítnutí žádosti prostřednictvím SMS nebo e-mailu. V takovém případě do dvaceti dnů, nebo do pěti pracovních u zrychleného vydání, přijde také upozornění, že byl doklad vyroben a je připraven k vyzvednutí. Nový řidičský průkaz je možné vyzvednout i na základě ověřené plné moci.
Ministerstvo dopravy pokračuje v digitalizaci dopravních agend. V poslední době na Portál dopravy přibyl v rámci agendy řidičů například digitalizovaný výpis z evidenční karty řidiče, který je možné si stáhnout pohodlně jedním kliknutím bez jakéhokoliv vyplnění formuláře či platbě správního poplatku. V současné době pracujeme také například na dalších elektronických žádostech v agendě vozidel, plavidel, nebo také chystáme uživatelsky přívětivější formulář podpory. Pro jakékoliv dotazy v rámci Portálu dopravy je možné kdykoliv využít bezplatnou nonstop telefonickou linku +420 222 266 758 nebo e-mail podpora@portaldopravy.cz.