ČR | Doplňky stravy si spojujeme se zdravím, často je kupujeme v lékárně a očekáváme od nich blahodárné účinky – to je v našem vnímání velmi přibližuje lékům. I propagace v reklamách, letácích i prodejnách je popisuje jako výrobky používané při specifických onemocněních nebo jiných zdravotních problémech. Mnohé proto překvapí, že doplněk stravy je ve skutečnosti potravina.
Dle zákona spadají výživové doplňky do kategorie potravin. Stejně jako třeba zelenina, ovoce nebo mléčné výrobky obsahují zdraví prospěšné látky, avšak v mnohem koncentrovanější podobě. Proto mohou být užívány v různých formách – v tabletách nebo kapslích, v prášku nebo jako sirup – tak, aby tělo co nejúčinněji využilo potřebnou látku. Primárním účelem potravinových doplňků je, jak jejich název napovídá, doplnit běžnou stravu a kompenzovat případný nedostatek tělu potřebných látek.
Doplňky neléčí
Doplňky stravy nejsou léčiva. Proto – a přesto – je třeba dodržovat určité zásady.
Neužívejte náhodné doplňky stravy. Jejich užívání je optimální konzultovat s lékařem, lékárníkem nebo dietetikem a někdy až po příslušné prohlídce a testech, protože každý z nás je jiný. Jen v takovém případě si můžete být jisti, že doplňujete skutečně to, co potřebujete.
Neposuzujte své zdraví nebo zdraví svého dítěte podle reklamních textů. Příznaky, které jsou v nich uváděny, jako je únava, apatie, nechutenství apod., mohou mít mnoho různých příčin a nemusí nutně souviset s nedostatkem hořčíku, vitaminů nebo dalších látek obsažených v doplňku.
Nepovažujte se za průměr nebo za každého. Reklamy často hovoří o „průměrném“, o „všech“, o „každém rodiči“, o „každém sportovci“ a tak dále. Nutnost užívat doplňky zdůvodňují životním stylem nebo věkem. To je velmi zavádějící, protože jen skutečnost, že jste například fyzicky aktivní nebo že vám je přes 60, rozhodně neznamená, že se vám něčeho nedostává.
Potravinový doplněk nenahrazuje vyváženou stravu a v žádném případě ne jídlo. Není náhradou ani za fyzickou aktivitu nebo zdravý životní styl.
Přistupujte s rozvahou k informacím uváděným v reklamách nebo na webových stránkách výrobců a nezapomínejte, že doplňky stravy jsou potravina, nikoli zázrak. Dejte pozor na blogy nebo internetová fóra, protože v nich často najdete názory „spokojených uživatelů“, kteří jsou ve skutečnosti výrobcem nebo distributorem placenými propagátory. S odstupem berte také články v tisku nebo televizní pořady – i ty jsou mnohdy sponzorovány výrobci a distributory a sdělení v nich nemusí být zcela férová, ač by měla.
Zdroj: dTest