ČR | Zdravotnické záchranné služby slaví Den linky 155. Dispečeři ročně přijmou přes 1,7 milionu tísňových volání. Každou minutu vyjedou v České republice na pomoc pacientům v průměru dva sanitní vozy. Na počátku naprosté většiny těchto výjezdů je volání na tísňovou linku 155. A právě Den linky 155 slaví zdravotnické záchranné služby už tuto středu, na kterou připadá symbolické datum 15. 5.

Den linky 155 je už tradiční příležitost, kdy vyzdvihnout vedle prevence a poskytování první pomoci také nasazení záchranářských a lékařských posádek v terénu i „neviditelnou“ práci operátorek a operátorů tísňové linky 155, kteří jsou prostřednictvím telefonu a rad udílených volajícím u událostí jako první zdravotníci.

 

Operátoři a operátorky ZZS MSK vedli v období uplynulého roku 390 000 hovorů, tedy přes tisíc denně. Na tísňových linkách ZZS přitom proběhlo přibližně 190 tisíc volání.

 

Krajské zdravotnické operační středisko v Ostravě zaměstnává celkem více než desítek pracovníků, kteří ve čtyřech směnách zajišťují veškerý provoz operačního střediska. V každé směně je přitom během dne minimálně osm operátorů. 

 

V případě zdravotních komplikací mají volající na tísňovou linku jistotu, že se po vytočení čísla 155 spojí v řádu sekund s profesionálním zdravotníkem, který je vyslechne, udělí potřebné rady, a v případě nutnosti vyšle na pomoc i posádku záchranné služby. Podle souhrnných údajů Asociace zdravotnických záchranných služeb přijali v loňském roce dispečerky a dispečeři přes 1,7 milionu tísňových volání. Na základě těchto hovorů evidují záchranné služby přes milion (1,022 milionu) řešených událostí.

Po rekordním roce 2022 tak představoval rok 2023 v celorepublikovém počtu řešených událostí mírný pokles, a to přibližně o 6 procent. I tak se ale světla některého ze sanitních vozů záchranné služby, který míří k pacientům, v České republice rozblikají každou půl minutu.   

Péči pacientům u nás v loňském roce poskytovalo 619 výjezdových skupin, které vyrážely z 321 základen. Každá zdravotnická záchranná služba u nás disponuje vlastním dispečinkem, v krajích a hlavním městě je jich tedy celkem 14.

Vytočením tísňové linky 155 dávají volající do pohybu celý řetězec přežití, jehož jsou důležitou součástí. Jejich spolupráce s operátorem, který jim po celou dobu udílí jasné instrukce, zásadně přispívá k účinné pomoci a nezřídka k záchraně pacientů přímo ohrožených na životě.

Jak správně postupovat při pomoci druhým a volání na linku 155?

  • Na prvním místě je bezpečnost samotných zachránců. Než začneme komukoliv pomáhat, vždy je důležité se na pár sekund zastavit a zamyslet se, jestli nám nehrozí nějaké nebezpečí.
  • Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, když si nejste jistí, zda danou situaci zvládnete vyřešit vlastními silami. Ne každé volání musí nutně skončit výjezdem záchranné služby, ale třeba „jen“ užitečnou radou.
  • Pokud se rozhodnete pomoc v případě ohrožení zdraví zavolat, vždy vytočte přímo tísňovou linku 155. Případně využijte bezplatnou aplikaci Záchranka.
  • Nejdůležitější informací, kterou operátor potřebuje vědět, je adresa – tedy místo, kde se člověk, který potřebuje pomoc, nachází. 
  • Pak přenechejte iniciativu na operátorovi – odpovídejte na otázky, nechte se vést a nikdy nezavěšujte jako první.
  • Nemusíte mít strach, protože i laika profesionálové na tísňové lince navedou k poskytnutí účinné první pomoci. Není to nic těžkého, díky jejich radám zvládne pomoci opravdu každý a nakonec zjistíte, že k záchraně života nepotřebujete víc než svoje dvě ruce.

   Zdroj: Lukáš Humpl, tiskový mluvčí ZZS MSK

Foto: ZZS MSK