ČR | Operátoři na středisku i záchranáři v terénu pracují pod neustálým stresem, v krátkém čase musí dělat závažná rozhodnutí a nesmí si dovolit udělat chybu. Za loňský rok eviduje Asociace zdravotnických záchranných služeb celkový počet téměř 1 228 tisíc výjezdů.
Je to rekordní údaj, který představuje nárůst o více jak 60 tisíc výjezdů, neboli o pět procent, oproti předchozímu roku. Nárůst v loňském roce zaznamenala naprostá většina zdravotnických záchranných služeb. Posádky tak každou hodinu vyjížděly k pacientům v průměru 140krát, to znamená více jak dva výjezdy za minutu.
V České republice bylo v loňském roce celkem 612 výjezdových skupin zdravotnických záchranných služeb, které k pacientům vyrážely z 318 základen. Za každým takovým výjezdem záchranářské nebo lékařské posádky k pacientům je v naprosté většině případů tísňová výzva přijatá prostřednictvím linky 155 na některém ze čtrnácti zdravotnických operačních středisek. Ta jsou rozmístěna po jednom v každém kraji a v hlavním městě.
Zde jsou volající spojeni během několika sekund s dispečerkami a dispečery – profesionálními zdravotníky, kteří na základě poskytnutých informací rozhodují o vyslání posádek a pomáhají volajícím svými radami při poskytování první pomoci. Dispečeři jsou tedy prostřednictvím telefonu a svého hlasu prvním zdravotníkem na místě a jsou zásadní součástí tzv. řetězce přežití pacientů.
Operátoři a operátorky ZZS MSK vedli v období uplynulého roku 352 000 hovorů, tedy téměř tisíc denně. Na tísňových linkách ZZS přitom proběhlo přibližně 200 tisíc volání. Krajské zdravotnické operační středisko v Ostravě zaměstnává celkem pět desítek pracovníků, kteří ve čtyřech směnách zajišťují veškerý provoz operačního střediska.
Jak správně postupovat při pomoci druhým a volání na linku 155?
Na prvním místě je bezpečnost samotných zachránců. Než začneme komukoliv pomáhat, vždy je důležité se na pár sekund zastavit a zamyslet se, jestli nám nehrozí nějaké nebezpečí.
Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, když si nejste jistí, zda danou situaci zvládnete vlastními silami. Ne každé volání musí nutně skončit výjezdem záchranné služby, ale třeba „jen“ užitečnou radou.
Pokud se rozhodnete pomoc v případě ohrožení zdraví zavolat, vždy vytočte přímo tísňovou linku 155. Případně využijte bezplatnou aplikaci Záchranka.
Nejdůležitější informací, kterou operátor potřebuje vědět, je adresa – tedy místo, kde se nacházíte.
Pak přenechejte iniciativu na operátorovi – odpovídejte na otázky, nechte se vést a nikdy nezavěšujte jako první.
Nemusíte mít strach, protože i laika dokážou profesionálové na tísňové lince navést k poskytnutí účinné první pomoci. Není to nic těžkého, díky jejich radám zvládne pomoci opravdu každý a nakonec zjistíte, že k záchraně života nepotřebujete víc než svoje dvě ruce.
Zdroj: ZZS MSK