V řadě životních situací je „ne“ kouzelným slůvkem, které nás chrání před obrovskými problémy. Mnoha lidem se ale neříká snadno. U příležitosti dnešního Mezinárodního dne seniorů je důležité připomenout, s jakými nástrahami se starší lidé setkávají a proč je důležité umět odmítnout vnucovanou nabídku.
Současná situace spojená s pandemií nemoci covid-19 hraje do karet takzvaným šmejdům. Ti zneužívají důvěřivosti seniorů a škála nástrojů, které k tomu používají, je široká: nabídky nejrůznějšího předraženého či nefunkčního zboží po telefonu, předváděcí a pouliční prodej, neseriózní e-shopy či podomní nabízení smluv o dodávkách energií. Online seznamovací společnosti seniory pro změnu lákají, aby s jejich pomocí zahnali samotu.
Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají. Časté jsou také nabídky různých služeb, třeba mobilních tarifů se zlevněnými telefony či tablety. Byť existuje obrana v podobě odstoupení od smlouvy, je lepší naučit se tyto nabídky rovnou odmítat.
Obchodníci seniorům aktuálně nabízejí i „zázračné“ potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky proti koronaviru. Doplňky stravy jsou z hlediska právních předpisů potravinami, a proto jim nelze připisovat léčebné nebo preventivní účinky. Prodejci klamáním porušují zákon, protože se dopouštějí zakázané nekalé obchodní praktiky. Rozmohl se i prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků. Ani zde nejsou žádné pozitivní účinky prokázány.
Apelujeme na seniory, aby sledovali informace týkající se koronaviru z ověřených zdrojů. Těmi jsou například stránky ministerstva zdravotnictví, případně Státního zdravotního ústavu a dalších resortů.
Podomní prodejci si ve způsobech nezadají s pořadateli předváděcích akcí. Zneužívají nezkušenosti a důvěřivosti především starších lidí. Často uvádějí lživé informace. Třeba se představují jako zástupci stávajícího dodavatele energií, distributora, Energetického regulačního úřadu či městského a obecního úřadu. Jinou záminkou k návštěvě je kontrola vyúčtování. Jakmile vyúčtování předložíte, spočítají vám úsporu, které dosáhnete, pokud s nimi uzavřete novou smlouvu. Naučte se tedy nezvané návštěvy razantně odmítat.
Dalším častým trikem je podstrčení smlouvy o dodávkách energií k podpisu, přičemž podomní prodejce listinu vydává za neškodné potvrzení o své návštěvě nebo o převzetí několika roušek. Smlouva se může vyklubat i z dokumentu prezentovaného jako nezávazná nabídka. Není tedy dobré cokoliv podomnímu prodejci podepisovat.
Zvláštní pozornost zaslouží i podomní nabízení účasti v energetických aukcích. Jejich podstatou je podpis přihlášky do aukce, v níž má být vybrán nejvýhodnější dodavatel energií. Aukce se však často nekoná. Podomní prodejce za vás jakožto zprostředkovatel uzavře na základě plné moci smlouvu o dodávkách energií. Odstoupíte-li od takové smlouvy či ji vypovíte, bude vám naúčtována smluvní pokuta.
Senioři se také dostávají do sítí takzvaných zprostředkovatelských e-shopů s rouškami, respirátory a dalšími ochrannými pomůckami. Jejich webové stránky se tváří jako klasický e-shop, přesto tvrdí, že spotřebitel uzavírá smlouvu s třetím subjektem, nejčastěji prodejcem z Číny. Případné problémy odmítají v rozporu se zákonem řešit. Spotřebitel má právo na odstoupení od smlouvy, které může uplatnit přímo vůči e-shopu. Zkušenosti seniorů ale říkají, že je komunikace velmi složitá a zboží dorazí většinou s velkým zpožděním.
Na seznámení nezadaných v nejlepší věku láká hned několik online placených seznamek. Senioři si nejčastěji stěžují na automatické prodlužování členství, o kterém nebyli dostatečně informováni předem. I když může být samota skličující, další stržené peníze za nechtěné členství z ní nikoho nevysvobodí. Doporučujeme registraci do podobných seznamek vždy pečlivě zvážit.
Zdroj: dTest