MSK | Celkem jedenáct vlakových souprav CityElefant 471 a RegioPanter 650, které v Moravskoslezském kraji zajišťují zhruba 100 spojů denně, bylo ošetřeno speciálním nanonástřikem. Díky němu se mohou cestující cítit v těchto vlacích bezpečněji.
Nanonástřik by totiž měl snížit počet nebezpečných částic v interiéru vozidel. Skončila tak první fáze pilotního projektu, na kterém spolupracují Moravskoslezský kraj, České dráhy, Zdravotní ústav Ostrava a společnost NanoZone.
Projekt, který má ukázat, jak co nejúčinněji dezinfikovat hromadné dopravní prostředky, zjistit, zda speciální nanonástřiky fungují ve vlacích stejně dobře jako v nemocnicích nebo sanitkách, plánoval Moravskoslezský kraj a jeho partneři před pandemií nového koronaviru. S jejím příchodem se jeho spuštění a realizace urychlily.
„V dopravních prostředcích dochází k velké kumulaci a pohybu lidí, takže možnost kontaminace povrchů nebezpečnými viry nebo bakteriemi je tu větší. Čím kvalitnější a účinnější dezinfekce se použije, tím lépe,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka. Upřesnil, že v rámci pilotního projektu ostravská společnost NanoZone aplikovala do 11 vybraných vlaků novou hygienickou nanotechnologii TiZonic. Jde o inovativní technologii s obsahem nanočástic TiO2, která funguje na principu fotokatalýzy a dokáže s okamžitou účinností minimálně po dobu tří let eliminovat rizika přenosu infekčních nákaz.
„Touto technologií bylo ošetřeno 11 vlakových souprav v regionu, které jsme vytipovali společně s Českými drahami. Zdravotní ústav Ostrava teď bude v pravidelných intervalech v průběhu jednoho roku v soupravách sbírat a vyhodnocovat vzorky a porovná je se vzorky odebranými ve vlacích, které byly dezinfikovány běžnými metodami. Moravskoslezský kraj je garantem a koordinátorem projektu a financuje ho. Celkové náklady se budou pohybovat okolo 2 milionů korun,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka s tím, že takto ošetřenými vlaky se cestující svezou na tratích 321 Český Těšín – Opava, 271 a 320 – od Suchdola nad Odrou až po Mosty u Jablukova. Dohromady vlakové soupravy CityElefant 471 a RegioPanter 650 ošetřené nanonástřikem zajišťují v Moravskoslezském kraji zhruba 100 spojů denně.
„Projekt Moravskoslezského kraje velmi vítáme. Eliminace bakterií a virů je v této době aktuální více než kdy jindy. Naše vozy standardně procházejí důkladným úklidem, dezinfekcí i ozonizací. Technologie, která by účinkovala několik let, je ale v našich vlacích novinkou,“ řekl pověřený náměstek generálního ředitele ČD pro obchod Jiří Ješeta a dodal: „V interiéru vozidla je nástřik neviditelný a velmi rychlá a nenáročná byla i jeho aplikace. Jednotky byly ošetřeny v době jejich čištění. Poté, co byl pravidelný úklid dokončen, následovala aplikace nanonástřiku, každá jednotka zabrala zhruba 4 hodiny. Prakticky okamžitě pak mohl vlak vyjet znovu do provozu.“
„Na základě výsledků stovek měření hygienické čistoty ošetřených povrchů byla prokázána až 80procentní účinnost technologie. Jedná se o nový unikátní prvek pasivní ochrany proti infekcím a virům, který je vysoce účinný. Jde o dlouhodobé preventivní opatření, které dokáže ochránit občany nejen nyní, ale třeba i za několik let. Určitě dobrá investice do budoucna,“ řekl Jaromír Hanačík, jednatel společnosti NanoZone, která bude nyní monitorovat hygienickou čistotu ošetřených povrchů. Pravidelně bude ve vlacích odebírat a vyhodnocovat vzorky také Zdravotní ústav Ostrava.
Účinky této nanotechnologie jsou v praxi ověřeny v zahraničí, vyzkoušeli je i v některých zařízeních Moravskoslezského kraje – v šesti nemocnicích, sanitkách, ve vozech městské policie a Policie ČR, nejnověji také na mošnovském Letišti Leoše Janáčka Ostrava. Moravskoslezský kraj ji jako první v Česku zkouší ve vlacích.
Zdroj: MSK